A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke


A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítés egységes lesz május elsejétől: a vonat és a busz esetében is legalább 86 százalékot kell fizetnie a munkaadónak. A vonatkozó kormányrendelet pontosít több fogalmat is. (Az eddigi, 1993 óta hatályos kormányrendelet óta sok minden megváltozott, ezért állt elő a munkaügyi tárca az új javaslattal.) Az alapelv viszont változatlan: munkába járás címén továbbra is csak akkor kell utazási költségtérítést fizetni, ha a dolgozó lakóhelye (tartózkodási helye), illetve munkahelye más-más településen van. Munkába járásnak minősül a közigazgatási határon kívülről, illetve az országhatáron kívülről a munkavállaló lakóhelye vagy tartózkodási helye, valamint a munkavégzés helye közötti helyközi (távolsági) utazással történő napi munkába járás és a hétvégi hazautazás.


Amíg a hatályos szabályok nem részletezik a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésre jogosultak körét, addig májustól költségtérítésre jogosultnak minősülnek a munka törvénykönyve (Mt.) szerinti munkaviszony alapján foglalkoztatott személyek, a köztisztviselők, a közalkalmazottak, a bírók, az ügyészek, az igazságügyi alkalmazottak, valamint a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai. Újdonság, hogy május 1-jétől költségtérítés csak a magyar, illetve az EGT-állampolgárok számára adható – állapította meg az RSM DTM Hungary tanácsadó cég. A rendelet a külföldön lakó munkavállaló hazautazását is munkába járásnak minősíti.


A költségtérítés a jelenleg is meghatározott közösségi közlekedési eszközök mellett a napi munkába járás és a hétvégi hazautazás esetében a menetrend szerint közlekedő hajókra, kompokra és révekre, valamint hétvégi hazautazásnál a légi közlekedési járművekre váltott bérlet, illetve menetjegy alapján is elszámolható. Változás a korábbi szabályokhoz képest, hogy a munkáltatóknak a költségtérítés szempontjából már nemcsak a teljes árú, hanem a kedvezményes menetjegyet és bérletet is el kell fogadniuk.


Továbbra is csak a bérlet vagy a jegy leadása kötelező, és nincs szükség sem a munkavállaló, sem pedig a munkáltató nevére szóló számla beszerzésére. Új előírás viszont, hogy a dolgozónak a költségtérítés igénybevételével egy időben nyilatkozatot kell tennie a lakóhelyéről és tartózkodási helyéről, valamint arról, hogy ezek közül melyik címről jár be a munkahelyére.





Jelenleg nincs maximálva a költségtérítésként kifizethető összeg, május 1-jétől a hétvégi hazautazások költségtérítése nem haladhatja meg a havi 30 ezer forintot még akkor sem, ha az utazás légi közlekedési eszközön történik. A limit a KSH átlagos fogyasztói árindexével évente emelkedik, a pontos összeget 2011-től minden év január 25-éig teszik közzé.


Változnak a szabályok a nem közösségi közlekedéshez kapcsolódó költségtérítés esetében is. Az szja-törvény alapján ha a munkavállaló közösségi közlekedés igénybevételével munkába tud járni, akkor a kilométerenként 9 forint összegű költségtérítés csak úgy adható adómentesen, ha a dolgozó munkarendje miatt nem, illetve csak hosszú várakozással tudna közösségi közlekedést igénybe venni. Az új rendelet meghatározza, hogy hosszú várakozásnak azon időtartam minősül, ami a munkavállaló személyi, családi vagy egyéb körülményeire tekintettel aránytalanul hosszú, és meghaladja az út megtételéhez szükséges időt. Ilyen esetben az adómentesség érvényesítéséhez a munkáltatónak igazolnia kell, hogy a dolgozó a közösségi közlekedést valóban csak a menetidőt meghaladó várakozási idővel tudná igénybe venni.