Árfolyamtól függően akár 70–80 forinttal is olcsóbb lehetne az üzemanyagok literenkénti ára, amennyiben a kormány csökkentené a különböző adókat – mondta több szakértő is a 24.hu-nak.
Bujdosó Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója szerint:
- a kabinet mérsékelhetné a jövedéki adót (a kötelező minimum kevesebb, mint amennyi most az adó),
- az EKR-díjat,
- a kiskereskedelmi különadót,
- valamint az áfát is – utóbbit például 27-ről 20–21 százalékra.
Ugyanez a véleménye Holoda Attila energetikai szakértőnek is, a Nemzetgazdasági Minisztérium viszont nem válaszolt a lap kérdéseire.
Kapcsolódó
A minimális jövedéki adót eurócentben határozzák meg literenként, ami benzinre 35,9, gázolajra pedig 33 eurócent évek óta. Azokban az országokban, amelyek még nem tagjai az eurózónának, a megelőző év október 1-jei euróárfolyama a mérvadó a tárgyévben – ez nálunk 379,83 forint volt.
Ebből kiindulva a jövedéki adó a benzinnél 2025-ben minimum 142,8 forint, a gázolajnál 131,3 forint lett volna. A kormány azonban 2025-től inflációkövető adóemelést vezetett be az üzemanyagok jövedéki adójánál is, így a 2024-es adókat (benzin nettó 152,5 forint, gázolaj 148,76 forint) 4,1 százalékkal emelte meg – emiatt lett az idén a benzin jövedéki adója nettó 158,8 forint, a gázolajé pedig 148,76 forint.
Ez olyan, mintha a kabinet a benzin esetében 440 forintos a gázolaj esetében pedig 450 forintos euróárfolyammal számolt volna.
Vagyis összegszerűen nettó 16 forinttal (benzin) és 17,46 forinttal (gázolaj) magasabb most Magyarországon a jövedéki adó, mint az elvárt uniós minimum.
És erre rakódik még rá a 27 százalékos áfa. Tehát: ha a jövedéki adó a minimumszinten lenne, akkor literenként 20–22 forinttal lehetne olcsóbb a benzin, illetve a gázolaj.
Természetesen a tagállamoknak van lehetőségük arra, hogy a minimumnál magasabb adót alkalmazzanak, de ez a saját döntésük, nem pedig Brüsszel előírása.
Ahol segíteni akarnak a saját fogyasztóiknak, ott a minimumon tartják a jövedéki adót, Magyarország azonban jelenleg nem így tesz
– mondta Holoda Attila.
Az üzemanyagok árába még beépül a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség díja, ami a 90 napos stratégiai készlet tárolásának díja, és most 3,3 forint literenként. Teherként rakódik még az árakra az energia-megtakarításra ösztönző EKR-díj (Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer). További teher még a kiskereskedelmi különadó, ami 2024 januárjától 3 százalék lett (hússzoros emelés) – ennél a tételnél az idén elvileg le lehet vonni az adóból az üzemanyag-értékesítésre vonatkozó részt. De hogy pontosan miként, az nem egyértelmű a benzinkutak számára Holoda Attila szerint.
További drágító tétel, hogy tavaly augusztusban felemelték a tranzakciós illetéket, ami a benzinkutakat is sújtja (például amikor átutalják az adót az államnak), és nyilván beépítették az árba, hogy aztán tovább utalhassák az államnak. Bujdosó Eszter és Holoda Attila úgy látja, hogy az üzemanyagárak mintegy fele adóteher Magyarországon.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Olyan ajándékot kapnak a One ügyfelei, amire nem is számítottak
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Hideg zuhany az ünnepekre: oda a jólét, a „perverz” megszorításokat pedig mind elszenvedjük
Mínuszban az alkoholbiznisz: háromszor többe kerül, mint amennyit az állam keres rajta
Rendkívüli bejelentés: Leó pápa a Vatikánba hívatta a bíborosokat
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Durva üzenet a mosógépen, visszavitték az utcán hagyott meglepetést
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Szilveszteri Szuperlottó: 7 milliárdért megy a játék a következő 11 napban