Szűk többséggel a városi terepjárók (SUV) parkolási díjának megháromszorozását sürgető álláspont érvényesült a Párizsban vasárnap tartott véleménynyilvánító népszavazáson. A választásra jogosult 1,3 millió helyi lakos valamivel több mint 5 százaléka - mintegy 78 ezer ember - vett részt a voksoláson, 54,55 százaléka szavazott a szigorításra.

A szavazást a városvezetés kezdeményezte, amely a SUV-ok-használók helyzetének megnehezítése mellett kardoskodott a kampányban. Azzal érveltek a magasabb parkolási díj mellett, hogy az átlagos autóknál jóval nehezebb és nagyobb méretű terepjárók fokozottan szennyezik a környezetet, aránytalanul sok közterületet foglalnak el, és veszélyeztetik a közlekedésbiztonságot. 

A tervek szerint a párizsi belvárosban az eddigi 6 euró helyett 18 eurót kell majd fizetni egy óra parkolásért, a külvárosokban pedig 4 euró helyett 12 eurót. Ez az emelés az ott lakókra, a helyi kereskedőkre, mobil ápolási szolgálatokra nem vonatkozna.

Az új tarifa az 1,6 tonna vagy annál nagyobb tömegű belső égésű és hibrid modellekre, valamint a két tonna vagy annál nagyobb tömegű elektromos modellekre vonatkozik majd.

Hasonló szigorítást tervez több francia nagyváros, közte Lyon, Bordeaux és Grenoble - írja a dpa német hírügynökség.

A voksolás eredményét nem ültetik rögtön át a gyakorlatba, a megemelt parkolási díjat várhatóan csak egy év múlva vezetik be.