A chiphiány elsősorban a holland központú, de kínai tulajdonú Nexperia szállítmányainak akadozása miatt alakult ki. A gyártó nemrég felfüggesztette a chipek szállítását Kínából, miután a holland hatóságok átvették a cég ellenőrzését.

Az ügy előzménye, hogy holland kormány 2025. szeptember 30-án rendkívüli állami felügyelet alá helyezte a Nexperia vállalatot, miután biztonsági és kereskedelmi aggályok merültek fel a cég kínai tulajdonosi háttere miatt. A holland bíróság ezt követően felfüggesztette a Nexperia vezérigazgatóját és több vezetőt, helyükre ideiglenes, független vagyonkezelőt nevezett ki, hogy felügyelje a vállalat működését és a beszállítások folyamatos biztosítását. A döntések célja az volt, hogy az autóiparhoz kapcsolódó chipellátás ne szenvedjen további fennakadásokat, ám válaszlépésként Kína ideiglenes exportkorlátozásokat rendelt el.

Bár Peking az utóbbi időben enyhítést ígért a szállítási korlátozásokban, a német autóipar továbbra is jelentős fennakadásokat tapasztal a Nexperia beszállításainak szűkössége miatt.

Az egyik legnagyobb magyarországi, a nálunk több mint 15 ezer embert foglalkoztató Bosch Németországban kénytelen visszafogni a termelést.

A salzgitteri Bosch-üzem motorvezérlő egységek gyártásával foglalkozik, és a chipek hiánya több mint 100 terméktípus gyártását érinti, ami az össztermelés körülbelül 70-80 százalékát teszi ki. A helyi üzemi tanács szerint a leállások miatt akár 300-400 munkavállaló rövidített munkaidőre kényszerülhet

írta n-tv.de német hírmagazin.

A vállalat hangsúlyozta, hogy a készletek optimalizálásával és alternatív beszállítók bevonásával próbálják enyhíteni a problémát, és folynak a politikai tárgyalások is kínai féllel és a nemzetközi hatóságokkal.

A német autóipar már korábban is nehéz helyzetbe került a chiphiány miatt, és a mostani leállások további fennakadásokat okozhatnak a termelésben.

A Bosch szerepét a magyar gazdaságban aligha lehet túlbecsülni: hazai cégeinek árbevétele a GDP több mint 2 százalékát teszi ki, így az egész nemzetgazdaság megérzi, ha bajba kerül.

Óriási veszteséget termelt a világ egyik legnevesebb autógyártója, a német Volkswagen vállalatcsoport a harmadik negyedévben 1,072 milliárd eurós mínuszt könyvelt el Porsche problémái és a holland Nexperia chipellátási gondjai miatt. Erről ITT írtunk.