A Fehér Ház szerint az intézkedések, amelyek közé tartozik a Kínából származó elektromos autókra kivetett 100 százalékos határadó, válasz a tisztességtelen politikára, és az amerikai munkahelyek védelmét szolgálják. Kína közölte, hogy ellenzi a vámemeléseket, és megtorló intézkedéseket fog hozni. Elemzők szerint a vámok nagyrészt szimbolikus jellegűek, és a szavazatok megszerzésére irányulnak egy nehéz választási évben.

A Joe Biden ellen induló Donald Trump korábbi elnök szerint riválisa az elektromos autók támogatásával „megöli” az amerikai autóipart. Joe Biden kedden fogadkozott, hogy nem fogja hagyni, hogy Kína „tisztességtelenül ellenőrizze az elektromos járművek és más kulcsfontosságú áruk – például az akkumulátorok, a számítógépes chipek és az alapvető orvosi eszközök – piacát”.

A kedden bejelentett vámok becslések szerint 18 milliárd dollár értékű importot érintenek

– közölte a Fehér Ház.

Az elektromos járművekre kivetett vámok 25 százalékról 100 százalékra emelkednek, a napelemekre kivetett illetékek pedig 25 százalékról 50 százalékra ugranak. Az egyes acél- és alumíniumtermékekre kivetett vámok több mint háromszorosára, 25 százalékra nőnek a korábbi 7,5 százalékos vagy annál alacsonyabb vámokról – írja a BBC

Válaszul a kínai kereskedelmi minisztérium azt mondta, hogy az új lépések „súlyosan befolyásolják a kétoldalú együttműködés légkörét”. A Fehér Ház keddi, nagy visszhangot kiváltó bejelentése előtt a kínai külügyminisztérium szóvivője azt mondta, hogy Kína „minden szükséges intézkedést megtesz törvényes jogainak és érdekeinek védelme érdekében”. A lépések kiterjesztik azokat az átfogó határadókat, amelyeket az USA Trump idején vetett ki a kínai árukra, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra hivatkozva.

A Biden-kormányzat által az intézkedések felülvizsgálata során a kormány közel 1500 észrevételt kapott, amelyek túlnyomó többsége üzlettulajdonosoktól érkezett, akik azzal érveltek, hogy az intézkedések felhajtják az árakat a hétköznapi amerikaiak számára, és kérték azok megszüntetését.

Wendy Cutler, az Egyesült Államok korábbi kereskedelmi tisztviselője, aki jelenleg az Asia Society Policy Institute alelnöke, úgy véli, hogy az amerikaiak hajlandóak elfogadni a magasabb árú autókat, cserébe azért, hogy segítik az amerikai vállalatok és munkahelyek védelmét.

Minden a kompromisszumokról szól, és lehet, hogy rövid távon az autók drágábbak lesznek, de hosszabb távon versenyképes iparágat akarunk itthon.