Nagy-Britanniában 21 százalékkal, 272 ezer 610-re nőtt az új autók eladása szeptemberben az egy évvel korábbihoz képest, és ezzel már a 14. egymást követő hónapban jegyeztek fel emelkedést - derült ki a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) honlapján közzétett adatokból.

Szeptemberben 105 ezer 463 új benzinüzemű autót adtak el, ez 15 százalékkal több az egy évvel korábbihoz képest, a piaci részarányuk ugyanakkor 40,7 százalékról 38,7 százalékra zsugorodott.

A hibrid hajtású (HEV) autókból 38 ezer 014 talált vevőre a múlt hónapban, 30,7 százalékkal több éves összevetésben, a piaci részesedésük pedig a tavaly szeptemberi 12,9 százalékról 13,9 százalékra nőtt. A külső áramforrásról tölthető plug-in hibrid (PHEV) autók eladása 50,9 százalékkal, 18 ezer 535-re nőtt éves szinten, piaci részesedésük 5,5 százalékról 6,8 százalékra emelkedett. A csak akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) száma 18,9 százalékkal, 45 ezer 323-ra nőtt, piaci részesedésük azonban 16,9 százalékról 16,6 százalékra mérséklődött.

Az idei első kilenc hónapban 1 millió 451 ezer 908 új autót értékesítettek, 20,2 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A dízeles autók eladása 15,4 százalékkal csökkent 56 ezer 686-ra, a benzines autóké 13,3 százalékkal, 595 ezer 946-ra nőtt. A BEV autók értékesítése 35,8 százalékkal, 238 ezer 544-re emelkedett, a HEV autóké 28,2 százalékkal, 182 ezer 556-ra bővült, a PHEV autóké pedig 33,8 százalékkal, 98 ezer 993-ra nőtt.

Nagy-Britanniában, Európa harmadik legnagyobb autópiacán szeptemberben a legkeresettebb új autó a Nissan Qashqai volt 8565 eladott darabszámmal, amelyet a Ford Puma (8087), a Kia Sportage (5739), a Ford Kuga (4638) követett. Az idei első kilenc hónapban a legkelendőbb autó a Ford Puma (37 ezer 312) volt, majd a Nissan Qashqai (32 ezer 582), a Vauxhall Corsa (30 ezer 177) és a Tesla Model Y (28 ezer 177).

Nagy-Britaniában 2030-tól már nem lehet új dízeles és benzines autót eladni, egyes hibrid autók esetében ez a határidő 2035.

Nagy-Britanniában tavaly 1 millió 614 ezer 063 új autót adtak el, két százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál.

Tavaly a legkeresettebb új autó a Nissan Qashqai volt 42 ezer 704 eladott járművel, amelyet a Vauxhall Corsa (35 ezer 910) és a Tesla Model Y (35 ezer 551) követett.

Tavaly a csak akkumulátorról üzemelő elektromos autókból (BEV) 267 ezer 203 kelt el, ami 40,1 százalék növekedés 2021-hez képest. A hibrid hajtású autókból (HEV) az eladás 27,6 százalékkal, 187 ezer 948-ra emelkedett, ugyanakkor a PHEV-autók eladási száma 11,5 százalékkal, 101 ezer 414-re esett.

Az új autók között tavaly a dízel üzemelésűek piaci aránya 5,1 százalékra esett az előző évi 8,2 százalékról, a benzines autóké pedig 46,3 százalékról 42,3 százalékra zsugorodott, miközben például a csak akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése 11,6 százalékról 16,6 százalékra emelkedett, a hibrid-elektromosoké (HEV) 8,9 százalékról 11,6 százalékra nőtt, miközben a PHEV hajtásúaké 7 százalékról 6,3 százalékra csökkent.

Tavaly a legkelendőbb elektromos autó a Tesla Model Y volt, 35 ezer 551 ilyen jármű kelt el. A második legkeresettebb a Tesla Model 3 (19 ezer 071), a harmadik pedig a Kia e-Niro volt (11 ezer 197).

Ahol a Skoda a legkeresettebb

Csehországban 16,5 százalékkal emelkedett az új személyautók eladása az idén január és szeptember között éves összehasonlításban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában. A közlemény szerint a január-szeptemberi időszakban 167 564 új személygépkocsi talált gazdára, szeptemberben a növekedés 15,5 százalékos volt.

A legkeresettebb márka változatlanul a hazai Skoda, amely 35,2 százalékkal 58 943-ra növelte eladott autói számát. A második pozíciót elfoglaló Hyundai 9,3 százalékos növekedést ért el, 15 619 kocsit adott el, míg a harmadik hely a Volkswagené 8,8 százalékos növekedéssel és 14 632 eladott autóval. A Toyota 8 százalékos, illetve a Kia több mint öt százalékos növekedést ért el.

A legkeresettebb modell a Skoda Octavia (16 978), Skoda Fabia (7837) és a Skoda Scala (7271) volt. A további három hely is a Skodáé, majd a Hyundai Tucson modell következett.

Az értékesített autók 44,6 százalékát városi terepjárók (SUV) tették ki. Az autók 75 százalékát cégekre jegyezték be.

A benzinmotoros kocsik aránya 66,4 százalék, a dízelüzeműeké 25,3 százalék, az elektromos és hibrid meghajtásúaké pedig 22 százalék.

A haszonjárművek eladása az első kilenc hónap alatt éves szinten 28 százalékkal, a motorkerékpároké pedig 4,4 százalékkal emelkedett.