Véget ért a hónapok óta feszülő vámvita az EU és az USA között: Donald Trump elnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a skóciai Turnberryben lévő golfpályáján vasárnap kezet ráztak az Egyesült Államok és az Európai Unió új kereskedelmi megállapodására.

Eszerint

augusztustól 15 százalékos vámot vetnek ki az EU-ból az Egyesült Államokba importált árukra,

beleértve az autóipart is.

Továbbá, az EU 750 milliárd dollár értékben vásárol energiát az USA-tól, és további 600 milliárd dollárt fektet be az amerikai piacokon.

„Megállapodásunk mindenkinek jó üzlet”

– jelentette ki Trump a találkozó után, amivel a bizottság elnöke is egyetértett. Von der Leyen szerint a megállapodás stabilitást biztosít, tervezési biztonságot nyújt, ami nagyon fontos az Atlanti-óceán mindkét partján működő vállalatoknak.

„Trump kemény, de korrekt tárgyalófél”

– jegyezte meg.

Az acél és az alumínium marad a magas tarifán

A 15 százalékos vám minden ágazatra vonatkozna, bár Donald Trump azt is világossá tette, hogy

az acélra és alumíniumra kivetett 50 százalékos vámok továbbra is érvényben maradnak

részletezi a Welt.

A vasárnapi megállapodás nemcsak azért jelentős, mert egyszeriben véget vet az április óta dúló vámháborúnak és így megnyugtatja a piacokat, hanem mert az eddigi kilátásoknál előnyösebb helyzetet teremt az EU-ban.

Donald Trump amerikai elnök Ursula von der Leyen európai bizottsági elnök mellett ül, miközben Howard Lutnick amerikai kereskedelmi miniszter, Jamieson Greer kereskedelmi képviselő és Stephen Miller, a Fehér Ház helyettes személyzeti főnöke tapsolnak az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi megállapodás bejelentése után, Turnberryben, Skóciában, Nagy-Britanniában, 2025. július 27-én
Donald Trump amerikai elnök Ursula von der Leyen európai bizottsági elnök mellett ül, miközben Howard Lutnick amerikai kereskedelmi miniszter, Jamieson Greer kereskedelmi képviselő és Stephen Miller, a Fehér Ház helyettes személyzeti főnöke tapsolnak az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi megállapodás bejelentése után, Turnberryben, Skóciában, Nagy-Britanniában, 2025. július 27-én
Kép: Reuters, Evelyn Hockstein

Nemrég az USA vezetője azzal fenyegetett, hogy augusztus 1-jétől 30 százalékos vámot vet ki az európai importra, de már akkor jelezte, hogy 15 százaléknál kisebb tarifát eleve nem tud elképzelni.

Az Egyesült Államoknak az évek során ugyan nagyon jó kereskedelmi kapcsolatai voltak az öreg kontinenssel, de ez szerinte egyoldalú, igazságtalan megállapodáson alapult.

Trump a vámvitát azért indította, mert aggódik az USA jelentős kereskedelmi hiánya miatt számos más országgal és régióval, például Kínával, Japánnal, illetve az EU-val szemben.

2024-ben az Európai Unió mintegy 530 milliárd euró értékben exportált árukat az Egyesült Államokba, míg az EU-ba irányuló export csak 335 milliárd euró volt. Igaz, hogy az USA lényegesen több szolgáltatást exportál az unióba, mint fordítva – így Amerika kereskedelmi hiánya a teljes transzatlanti kereskedelemben mindössze három százalékemlékeztet a Standard.

Az elnök nemrég hasonló, 15 százalékos megállapodást kötött Japánnal is.

A németek is nyomást gyakoroltak Ursulára

Az, hogy az EU most elfogadott egy kompromisszumot, annak köszönhető, hogy több tagállam jelentősebbnek tartja a kereskedelmi vita eszkalálódásának kockázatait, mint a magasabb vámokat.

Többek között Friedrich Merz német kancellár is a gyors megállapodást szorgalmazta, főként, hogy az autóipar, valamint az acél- és alumíniumipar már az elmúlt hónapokban is szenvedett a magas vámoktól.

Az EU tárgyalási pozícióját viszont gyengítette Európa függősége az Egyesült Államok katonai képességeitől.

Attól tartottak, hogy ha a vámvita elmérgesedik, Trump ismét megkérdőjelezheti a NATO segítségnyújtási ígéretét. Tekintettel az Oroszország jelentette fenyegetésekre, ezt komoly kockázatnak tekintették, különösen a keleti EU-tagállamokban – idézi a Rheinische Post.

Ugyanakkor, az unió jelentős gazdasági nyomást gyakorolhatott volna a kilátásba helyezett megtorló vámokkal. A tárgyalások során az Európai Bizottság például további vámokkal fenyegette meg az amerikai ipari és mezőgazdasági termékek, például repülőgépek, motorkerékpárok, a marhahús, whisky és citrusfélék importját.