2024-től a módisított áfatörvény értelmében a túró rudi áfája 27 százalékról 18 százalékra csökkent. Ugyan mindannyian a konkrét termékre gondolunk, eddig is voltak olyan túró alapú édességek, melyek alacsonyabb kulccsal adóztak.  A Portfolio annak próbált utána járni, hogy az árcsökkenést tapasztaljuk-e majd a boltokban.

A portál azt írja, ha minden a tervek szerint megy, az adócsökkentés nem akad el sehol a rendszerben, és senki sem növeli a saját árrését ennek rovására, akkor a döntés a kiskereskedelmi árak 7,09 százalékos csökkenését jelentheti.

Ha egy egy 250 forintos túró rudit nézünk, jelenleg nettó 196,9 forintba kerül, míg az áfa 53,15 forint. Ha 18 százalék csökken a termék adója, akkor az áfa 35,4 forint lesz, tehát a túró rudiért 250 forint helyett 232,3 forintot kell majd fizetnünk.

Ezzel 17,7 forint spórolnánk.

Kérdés, a gyártók ezt a különbözetet megtartják-e majd maguknak, vagy érezni fogjuk az árcsökkenést? A Portfolio megkérdezte erről a Pöttyöst gyártó FrieslandCampina Hungária Zrt.-t és a Bonafarm Csoporthoz tartozó Sole-Mizo Zrt.-t.

A FrieslandCampina úgy nyilatkozott, hogy „a kereskedők felé az átadási árainkat elsősorban a költségeink alakulása határozza meg. A gyártási és forgalmazási folyamatában az energia- és alapanyagárak, a logisztikai költségek, a beruházások különösen meghatározó tényezők. Ezeknek a területeknek a költség változásairól és az átadási árainkat befolyásoló hatásairól jelen pillanatban nem tudunk előrejelzéseket adni.”

A Sole-Mizo Zrt. viszont konkrétabb választ adott a portálnak, egyértelműen kijelentették, hogy nem tervezi a nettó átadási árainak változtatását.

Ha ez tényleg, így lesz, valóban olcsóbban juthatunk hozzá kedvenc édességünkhöz, amelyeknek azért még át kell verekedni magukat a kereskedelmi láncok döntési folyamatain.

Ezzel kapcsolatban a Portfolio azt írta, hogy volt olyan lánc, amely nem kívánt ebben a kérdésben nyilatkozni, az Auchan viszont azt mondta, „ha a beszerzési árak lejjebb mennek, azonnal érvényesítjük a fogyasztói árakban, és ha áfacsökkenés lesz egy bizonyos termékkörnél, akkor ott is csökkenteni fogjuk az árakat, amikor ez életbe lép.”

Tesco pedig a Sole-Mizo-hoz hasonlóan egyértelművé tette, hogy tovább adja az áfacsökkentést a vásárolóknak.