Az árfolyamhatások és a vámok jelentősen befolyásolják a Toyota profit-előrejelzését. Az autógyártó kockázatokkal néz szembe az export és a fogyasztói hangulat terén. A Toyota Motor arra számít, hogy profitja egyötödével csökken a jelenlegi pénzügyi évben, mivel az amerikai dollár gyengülése és Donald Trump elnök vámjai súlyosan érintik – írta a Reuters.

A világ legtermékenyebb autógyártója úgy számol, a 2026 márciusáig tartó évben a működési eredmény várhatóan eléri a 3,8 billió jent (26 milliárd dollárt), szemben a nemrég véget ért évben elért 4,8 billió jennel.

A Toyota eredményei azt is mutatják, hogy a vámok hogyan sújthatják egyszerre a vállalatokat több fronton is.

Míg az autógyártó áprilisban és májusban 180 milliárd jenes közvetlen költséget becsült az illetékek miatt, úgy számol, hogy az árfolyammozgások lesznek a legnagyobb, 745 milliárd jenes egyedi hatással az éves előrejelzésükre.

A Trump-tarifákkal kapcsolatos bizonytalanság és azok globális kereskedelemre gyakorolt ​​hatása megterhelte a dollárt. A Toyota számára a gyengébb dollár kevesebb profitot jelent. Koji Sato vezérigazgató egy sajtótájékoztatón elmondta, hogy a vámok részletei nagyrészt nem egyértelműek, ami tovább nehezíti az eligazodást.

„Hogy ezek a vámok állandóak-e vagy sem, és hogy mi fog történni, azt nem mi dönthetjük el” – mondta Sato.

Az elemzők arra figyelmeztetnek, hogy a vámok az Egyesült Államokban és másutt is áremelkedést idézhetnek elő a vásárlók számára, ami a fogyasztói hangulat romlásához vezethet.

Christopher Richter, a CLSA brókercég autóipari elemzője szerint jelenleg nagyon rózsás a helyzet az Egyesült Államokban, mert a vásárlók pánikba estek és rohannak a piacra autót venni. De, ha ezek a vámok folytatódnak, emelni kell az árakat – tette hozzá.

A világ többi globális autógyártójához hasonlóan a Toyota is magas munkaerőköltségekkel szembesülhet, és kénytelen lesz többet költeni beruházásokra, ha úgy dönt, hogy tovább bővíti amerikai termelési bázisát.

Bár a Toyota kínai eladásai kisebb mértékben estek vissza, mint más japán autógyártóknál, a vállalatnak továbbra is nehézséget okoz megállítani az eladások csökkenését, mert törnek előre a kínai márkák.

Miközben a Toyota legjövedelmezőbb piaca Japán volt, 18 százalékos profitnövekedéssel a negyedik negyedévben, az észak-amerikai piacán az üzemi veszteség 100 milliárd jenre nőtt az egy évvel korábbi 28 milliárd jenről, amit az indianai üzem ideiglenes termelésleállása súlyosbított.

A Toyota részvényei a közzétételt követően is tovább estek, a nap folyamán 1,3 százalékos mínusszal zártak. A bejelentés előtt röviddel 0,3 százalékos mínuszban voltak.

Befektetne a Toyota: 42 milliárd dolláros kivásárlást fontolgat

A japán Toyota azt fontolgatja, hogy a kulcsszállítójának potenciálisan 42 milliárd dolláros kivásárlásába fektet be. Felülírnák a keresztrészvények gyakorlatát.