Globális logisztikai kihívások, több napos torlódások okoznak gondokat számos jelentős kikötőben. Emellett a vámháború és a közel-keleti konfliktus továbbra is egyaránt kiszámíthatatlanságot, valamint kockázatokat lebegtet a levegőben – közölte a Magyar Logisztikai Egyesület.

Az elmúlt években már eddig is komoly gazdasági és logisztikai kihívások nehezítették Európa és a világ működését, most pedig egy újabb kihívás jelent fennakadást.

A világ számos jelentős kereskedelmi csomópontjában, köztük Európa több kikötőjében súlyos torlódások alakultak ki, amelyek olyan mértékű késéseket és bizonytalanságokat eredményezhetnek, hogy azok már a gyártási folyamatokat is veszélyeztethetik.

„Néhány hónappal ezelőtt még az jelentette az egyik legnagyobb kihívást, hogy az Ázsiából Európába tartó szállítmányok szállítási ideje gyakran akár két héttel is meghosszabbodott. Ennek oka az a máig fennálló gyakorlat, hogy a hajók a közel-keleti konfliktus miatt a veszélyesebb tengeri útvonalakat elkerülve, Afrikát délről megkerülve érkeznek meg Európába” – mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki hozzátette, hogy a hajózási logisztika azonban jelenleg más kihívással is küzd.

Az óceánjárók pontossága messze elmarad a normához képest:

jelenleg csupán az esetek 58,7 százalékában érkeznek meg időben, ami nemcsak a korábbi 75 százalékos aránytól marad el, de még a világjárvány idején mért 65 százalékos pontosságtól is.

A pontatlan érkezés és a geopolitikai kihívások egyaránt hozzájárulnak ahhoz, hogy számos jelentős kikötőben legalább néhány, de akár több mint 10 napos várakozási idővel is számolhatnak a teherhajók. A torlódás Európában inkább az északi kikötőket sújtja, azonban a mediterrán térségben is gondot okoz.

Kkonténerek a marseille-i kikötőben
Konténerek a marseille-i kikötőben
Kép: AFP, Clement Mahoudeau

„A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a teherhajók gyakran kénytelenek a kikötők közelében lehorgonyozva várakozni, amíg felszabadul elegendő kapacitás a konténerek le- és felrakodásához. Ehhez az akár 10 napos várakozási időhöz hozzáadódik az Afrika megkerülése miatt megnövekedett hajózási idő, így összességében akár egy hónapnyi plusz szállítási idő is kialakulhat. Ennek következtében például egy alkatrész a korábban megszokotthoz képest akár egy hónappal később érkezhet meg egy európai gyártóhoz, ami felkészülés hiányában komoly fennakadásokat okozhat a termelésben” – emelte ki az elnök, aki azt is elárulta, hogy áruhiányra viszont várhatóan nem kell számítani.

A teherhajókat sújtó forgalmi dugók a gyártási kapacitástervezést terhelik, hanem jelentős költségnövekedést is teremtenek. A kikötők kapacitásának érdemi növelése pedig rövid távon nem lehetséges, hosszú hónapokba, de évekbe is telhet egy ekkora kaliberű beruházás.

  • A Vörös-tenger térségében továbbra is intenzív támadások zajlanak: a térség ráadásul nem csak a tűzharcok miatt vált kockázatossá, hanem azért is, mert a Perzsa-öbölnél jelentős GPS-zavarok is tapasztalhatóak. 24 órán belül volt, amikor a kereskedelmi hajók 23 százalékos GPS-zavarokat szenvedett.
  • Az amerikai–iráni ellentét is szintén növeli a feszültséget: a húszi lázadók után már Irán is megfenyegette a kereskedelmi hajókat. 

Nagyobb raktárkészlettel is védekezhetnek a gyártóvállalatok, miközben a logisztikai szektor szereplői tehát igencsak nehezített pályán mozognak.

A geopolitikai kihívások, a különböző háborús konfliktusok egyaránt folyamatos újratervezésre kényszerítik a szereplőket. Az USA és az EU között friss vámegyezmény született, ez kiszámíthatóbb kereskedelmet eredményezhet, de a globális logisztikában továbbra is sok a bizonytalanság. Mindez azonban a helyi raktározás szerepét erősítheti – hívta fel a figyelmet a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke.

Hajókat süllyesztettek el a húszik a Vörös-tengeren

Ismét támadásba lendültek a húszik a Vörös-tengeren. Két hajónak is nekimentek, a legénységből voltak, aki meghaltak, és vannak, akik fogságba kerültek. A hajók nemrégiben jártak izareli kikötőkben is.