A napokban merült fel egy országgyűlési képviselőben, hogy
hová folynak be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. bevételei.
A sokak által már biztosan megfogalmazott kérdésre a megszólított Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) államtitkára, Ágh Péter annyit árult el a jobbikos Lukács László Györgynek, hogy az útdíjból származó bevétel az államháztartásról szóló törvény alapján költségvetési bevételként számolandó el, ennek megfelelően azok a mindenkori költségvetési törvényben kerülnek betervezésre.
Az országgyűlési képviselő arra is kíváncsi volt, hogy
- mekkora bevétele volt 2023. teljes évben és 2024-ben 06. hó végéig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt-nek (NÚSZ Zrt.) útdíjból?
- Mekkora bevétele volt 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépjárművek úthasználata után ugyan ebben az időszakban?
Azonban konkrétumok helyett a közlekedési államtitkár csak arról tájékoztatta a politikust, hogy a hazai elektronikus útdíjrendszerek működtetője valóban a NÚSZ Zrt.
Ezután tettünk mi is egy próbát az ÉKM-nél, ha már ezt a témát - úgymond - ők viszik.
Azonban arról tájékoztattak minket, hogy a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló kormányrendelet alapján a hazai elektronikus útdíjszedési rendszerek kapcsán a Miniszterelnöki Kabinetirodát (MK) vezető miniszter,
Rogán Antal az útdíjfizetési szolgáltatásért való felelőssége keretében látja el a használati díjból származó bevétel és az útdíjból származó bevétel központi költségvetés felé történő elszámolásával összefüggő feladatokat.
A NÚSZ Zrt. a miniszterrel kötött éves szerződés keretében felelős az útdíjszedési rendszer működtetéséért és a bevételek beszedéséért.
Így végül a Kabinetirodán keresztül a NÚSZ Zrt. arról tájékoztatta a portálunkat, hogy e-útdíjból a 2024-es év első hat hónapjában 330 milliárd forint, míg a 2024-es évre vásárolt e-matricákból az év első hat hónapjában (a decemberi előértékesítéssel együtt) 95 milliárd forint folyt be a hazai költségvetésbe.
Ha az egész 2024-es évet nézzük, akkor
- a személygépjárművekre (3,5 tonna alatti járművek) történt e-matrica vásárlásokból valamivel több, mint 148 milliárd forint,
- míg a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti járművek úthasználata után 656 milliárd forint bevétele volt az államnak,
- ez egy év alatt 804 milliárd forintot jelent.
Összehasonlításképpen, 2024 decemberében
egyetlen hónap alatt hozott össze az államháztartás 811 milliárd forintos hiányt.
Egyébként 2023-hoz képest több mint 270 milliárd forinttal több bevételt generált a NÚSZ Zrt. Tavaly előtt az e-matrica-vásárlásokból mintegy 127,9 milliárd forint, a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek úthasználata után befizetett e-útdíjból pedig 404 milliárd forint realizálódott, ami összesen 531,9 milliárd forintot jelent, szemben a tavalyi 804 milliárddal.
15,2 millió vásárlás
A NÚSZ Zrt. tájékoztatója szerint a 2023-as matricavásárlási adatokkal összehasonlítva az látható, hogy míg az éves országos és vármegyei e-matrica-vásárlások száma növekedett, előbbi közel 4, utóbbi mintegy 10 százalékkal, addig a havi és a heti pályamatricából kevesebbet vásárolt az utazóközönség 2024-ben. Előbbi esetében körülbelül 6, utóbbi esetében pedig mintegy 15 százalékos csökkenés mutatkozik.
Közölték, hogy tovább nőtt az e-matrica-vásárlások száma hazánkban, valamivel több, mint 15,2 millió darab úthasználati jogosultságot vettek a közlekedők, néhány százezer darabbal többet, mint 2023-ban, vagy 2022-ben.
Éves országos jogosultságból több mint 677 ezer, vármegyei matricából közel 2,9 millió, havi autópálya-matricából mintegy 2 millió, heti e-matricából közel 8 millió, a 2024. április 1-vel bevezetett napi matricából pedig kicsivel több, mint 1,6 millió darabot vásárolt az utazóközönség.
Érdekes, hogy az idei költségvetési törvényben szereplő előirányzatok is egyelőre elmaradnak a tavalyi évben elért számoktól:
- A megtett úttal arányos útdíjból 545 000 millió forintot,
- míg az időalapú útdíjból 118 000 millió forintot remél a költségvetés,
- ez összesen 663 milliárd forintot jelent.
Megnéztük azt is, hogy a büdzsé mit ír elő a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda számára.
Működési kiadás előirányzata:
- a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kiadások: 3 000 millió,
- útdíj rendszerek működtetésével összefüggő átfolyó költségek és adók: 22 000 millió forint,
- útdíj rendszerek működtetésével összefüggő működési költségek: 37 000 millió forint
Működési bevétel előirányzata:
- útdíj rendszerek működési bevételei: 59 000 millió forint.
Így azért elég jó üzlet az állam számára fenntartani a fizetős úthálózatot.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Eltűnik egy fontos jelzés a szupermarketekből, nem árt résen lenni
Megígérte, és be is tartotta, kegyetlen bosszút állt Donald Trump
15 éves lányt szúrtak le az egyik fővárosi szórakozóhely előtt
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Ketyeg az óra karácsony előtt – mutatjuk, mikor és hol lehet még ügyet intézni
Betelt a pohár Pintér Sándornál: elvehetik az oltástagadó szülők gyerekeit?!