Az európai repülőtér-üzemeltető vállalatok szakmai képviseleti szervezete, az ACI Europe nyilvántartása alapján az európai repülőterek augusztusi utasforgalma 11,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, ezen belül a nemzetközi utasforgalom 13,2 százalékkal, a belföldi utasforgalom 6,0 százalékkal. Az augusztusi utasforgalom 3,4 százalékkal maradt el a járvány által nem érintett utolsó év, 2019 augusztusának a forgalmától. Júliusban 3,0 százalékos volt az elmaradás a 2019 júliusitól.

Az ACI mostani prognózisa alapján az idei teljes éves reptéri utasforgalom 95,5 százaléka lesz a 2019-esnek. Az előző, 2022 decemberében kiadott prognózisában az ACI még a járvány előtti forgalom 91 százalékára becsülte az idén elérhető utasforgalmat. A járvány előtti utasszámot jövőre fogja meghaladni az európai repterek forgalma, mégpedig 1,4 százalékkal az ACI mostani prognózisa alapján, míg az előző becslésben a szervezet 2,0 százalékos elmaradást jelzett és 2025-re várta elérni a covid előtti szintet.

A 2027-ig terjedő előrejelzési periódus végére az utasforgalom 9,2 százalékkal áll majd a járvány előtti szint felett.

A forgalom növekedése azonban nem egyenlő mértékben oszlik el a különböző európai repterek között. Az eltérés a járvány előtti szinthez képest mínusz 34 százalék és több mint 100 százalék között állt augusztusban a különböző reptereken.

Azt látjuk, hogy nem minden repülőtéren egyforma ütemben lendül fel a forgalom. Míg az európai repülőterek közel ötven százalékánál mára meghaladta a járvány előttit az utasforgalom - sőt, némelyiknél exponenciális növekedés tapasztalható -, addig az összes többi továbbra is alatta marad. Következésképpen sok repülőtér 2026 előtt nem, de talán még később sem biztos, hogy eléri a járvány előtti utasforgalmát

– mondta Olivier Jankovec, az ACI Europe vezérigazgatója. Rámutatott, hogy a korábbi rendszerszintű sokkok esetén, például a 9/11-es esemény vagy a globális pénzügyi válság nyomán a visszaesés és a helyreállás üteme nagyjából megegyezett világszerte.

Augusztusban az öt legnagyobb, 25 millió utasnál többet forgalmazó európai repülőtér közül csak Isztambul forgalma múlta felül a pandémia előtti szintet, mégpedig 12,4 százalékkal:

  • A London-Heathrow 1,6 százalékos elmaradásban van, nagyrészt a transzatlanti piacon elfoglalt erős pozíciójának köszönhetően közel áll a határ eléréséhez,
  • a Párizs-CDG reptér forgalma még 12,7 százalékkal, 
  • az Amszterdam-Schiphol forgalma 11,1 százalékkal, 
  • a Frankfurt forgalma pedig 15,3 százalékkal maradt el a járvány előttitől.

A  többi nagy reptér közül a legjobb teljesítmény:

  • Párizs-Orly hozta 10,8 százalékkal a 2019 augusztusi felett, 
  • Isztambul Sabiha Gokcen 8,8 százalékkal, 
  • Athén 8,4 százalékkal, 
  • Lisszabon 5,4 százalékkal, 
  • Palma de Mallorca 2,1 százalékkal,
  •  Antalya 1,4 százalékkal,
  • Dublin 0,8 százalékkal.

A legjobb teljesítmény viszonylag kis repterek hozták:

  • Grenoble 527,7 százalékkal,
  • Perugia 203 százalékkal,
  • Kutaisi 122,1 százalékkal,
  • Tirana 108,5 százalékkal,
  • Zadar 91,4 százalékkal,
  • Lodz 48 százalékkal,
  • Oviedo-Asturias 42,3 százalékkal,
  • Funchal 40,1 százalékkal,
  • Pristina 36,0 százalékkal,
  • Santorini 32,5 százalékkal,
  • Bournemouth 28,4 százalékkal,
  • Kerkyra 27,0 százalékkal,
  • Torino 25,3 százalékkal,
  • Nápoly 24,3 százalékkal 

növelte forgalmát.

Nem lesz szükség utakra, jönnek a repülő autók

Bemutatták a világ legelső repülő autóját a Detroiti Autókiállításon. A futurisztikus jármű forradalmi újítást jelenthet a személyszállításban, de egyelőre úgy tűnik, csak az igazán gazdagok közlekedési eszköze lesz. Bővebben >>>