Hamarosan kizárhatják a plug-in hibrideket a zöld rendszám használatára jogosult gépjárművek közül Magyarországon - írta tegnap a Telex az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) egy nem nyilvános előterjesztésére hivatkozva.

A dokumentum szerint a jövőben forgalomba helyezett példányok mellett a már forgalomban lévő elektromos hálózatról tölthető, de alapvetően nem elektromos hajtású autók rendszámát szintén hagyományosra cserélnék a következő műszaki vizsgán.

Nem környezetbarát?

A portál szerint ha a döntésbe bevonják az úgynevezett hatótávnövelővel (range extenderrel) ellátott villanyautókat is, akkor összesen 33 ezer járművet érinthet a változás, ami nem kevés, tekintve, hogy 74 ezer zöld rendszámot adtak ki június végéig, a Belügyminisztérium adatai szerint.

Amennyiben a terv megvalósul, a továbbiakban csak a hagyományos villanyautók, és egyéb járművek használhatnák a környezetkímélő konstrukciókhoz kitalált, 2015-óta létező zöld alapszínű hatósági jelzést – írta a Telex. 

A cikkből egyébként kiderül,

a minisztérium lépésével a plug-inek elveszítenék a számos magyar településen biztosított ingyenes közterületi parkolási lehetőséget.

Szintén a rendszámváltás következménye lehet, hogy a jövőben honosított új és használt példányok után regisztrációs adót, illetve az összes után teljesítményarányos gépjárműadót, valamint adásvételkor vagyonszerzési illetéket is kellene fizetni, amennyiben elfogadják a tervezetet.

Lázár Jánosék szerint a zöld rendszám ne legyen kiváltság

Az ÉKM az Economx érdeklődésére elismerte, a plug-inekkel kapcsolatos változásokról szóló híradások helytállóak. Mint írták, a közlekedési szabályok felülvizsgálata jelenleg is zajlik, aminek részeként az Építési és Közlekedési Minisztérium foglalkozik a zöld rendszámok kérdésével.

Részletekről még nem tudunk beszámolni, de olyan megoldást keresünk, amely bevezetése után a zöld rendszám nemcsak egy kiváltság lesz, hanem annak használói valóban környezetkímélő gépjárművek felhasználói lehetnek

– válaszolta portálunknak a Lázár János által vezetett tárca.

A kényszer nagyúr

Bár az új szabályokról még nincsenek konkrétumok, a változtatások okairól azért lehetnek sejtéseink. 

Sajnos a legtöbb tanulmány valóban arra jut, hogy a tulajdonosok nem töltik a plug-ineket. Cégautók esetén, különösen akkor kiugró ez a hozzáállás, ha céges benzinkártya van, de töltési lehetőség nincs, esetleg otthon, saját költségen kellene megoldani – sokaknál eddig tart a progresszív szemlélet

– fogalmazott az Economxnak Horváth Máté, a Totalcar újságírója. 

Testvérlapunk szakírója szerint a helyes felhasználás kikényszerítése vagy a népnevelés sajnos nem tűnik járható útnak. A hagyományos belső égésű motorral szerelt autókhoz képest így nem csökken a kibocsátás (teljes életciklusra vetítve még nő is), vagyis minden állami kedvezmény az ablakon kidobott pénz, megvonásuk jogosnak tűnik.

Milliókat bukhatnak

Horváth Máté ugyanakkor felhívja a figyelmet arra is, hogy a már meglévő és/vagy rendeltetésszerűen használt plug-inek tulajdonosai szempontjából a legfájóbb mégis az, hogy milliókat fektettek be egy technológiába/konstrukcióba, amiből visszamenőleg terveznek kivenni pozitív elemeket, ez nehezen védhető lépés az állam részéről. A plug-inekkel egy kalap alá venni a range extenderes villanyautókat szintén hiba lenne, hisz ezeknél a hatótáv eleve nagyobb, a benzinmotor csak ritkán jár, gyakorlatilag joker.

A Totalcar újságírója szerint a támogatás megvonásának hatásait megjósolni nehéz, de a plug-inek ellen szól, hogy a közepes és annál magasabb kategóriákban nincs messze a tisztán elektromosokhoz mért árparitás, több modellpár már egy árban van. Így akik már berendezkedtek a félig-meddig elektromos közlekedésre (például napelemes beruházás), azoknak egy része a kedvezmények és az elektromos közlekedés előnyei miatt vélhetően a villanyautók felé mozdulna tovább. Akiknek pedig kevésbé számítanak a plugin előnyei, azok vagy visszaszoknak az olcsóbb sima hibridekre vagy használják tovább a plug-int. Magyarországon a plug-inek és az EV-k részesedése 5-5 százalék, ez az arány, ha a nyugati mintákat vesszük alapul, középtávon egyébként állami beavatkozás nélkül is változna – fűzte hozzá érdeklődésünkre Horváth Máté.