Magyarországon az első közterületen található fizető parkolót még 1974-ben jelölték ki Budapest belvárosában, 1986-ban pedig a tarthatatlanná váló parkolási helyzet miatt már igen komoly tarifaszintet állapítottak meg 20 Ft/órás mértékben, amely a mai inflációval korrigálva körülbelül 780 forintnak felelne meg.
A parkolás árához legutóbb 2022-ben nyúltak hozzá jelentősen, akkor alakult ki a mai A, B, C, D-zónás díjszabás. Később a zónahatárokat kiterjesztették, de a díjszabás nem változott. Év végén viszont a Fővárosi Közgyűlés parkolási reformokról döntött.
Kapcsolódó
Eszerint 2026-tól:
- Leszerelik a parkolóautomatákat, a parkolást innentől kizárólag a BudapestGO alkalmazáson keresztül lehet majd intézni. Ezzel együtt az ellenőrzést is átalakítják és rendszámleolvasást vezetnek be a parkolójegy fizikai meglétének ellenőrzése helyett.
- A parkolási díj az A és a B zónákban 200 forinttal, a C és D zónákban pedig 100 forinttal drágul, de csak azoknak, akik nem rendelkeznek Budapest bérlettel.
- A zöld rendszámos autók ingyenes parkolása megszűnik.
Azt is tervbe vették, hogy az 1,8 tonnánál nehezebb belső égésű motoros és a 2 tonnánál nehezebb elektromos személyautók párizsi mintára dupla díj fizetésére lesznek kötelezve, azonban ehhez szükség van egy vonatkozó jogszabály parlamenti módosítására.
A fizetős parkolás alapvető funkciója, hogy akinek kell, az meg tudjon állni a városban, de csak korlátozott ideig tartózkodjon ott
- világítja meg a parkolási rendszer hátterét elemző írásában a Totalcar.
A cél az, hogy a parkolási költségeket mérlegelve minél többen használják a tömegközlekedést és minél kevesebben fizessenek a parkolásért. Az önkormányzat ugyanis nem feltétlenül kaszál hatalmas pénzeket a parkoláson, csupán annak érdekében tartják fenn a díjfizetés intézményét, hogy mindig legyen elég hely annak, akinek kell - mutat rá a szakportál.
Tehát amikor a parkolásért fizetünk, akkor azért a kárért fizetünk, amit a köznek okozunk azzal, hogy elfoglaljuk a másra is hasznosítható területet, továbbá, hogy a behajtásunkkal rongáljuk az utat.
A közösség számára ugyanis minden, ami kizárólag az egyén jólétét szolgálja, teljesen érdektelen. A közösségnek önmagában nincs szüksége privát járművekre, ezért azok jelenléte az életterében okoz egy bizonyos kárt.
Természetesen az egyén továbbra is dönthet úgy, hogy a saját mobilitását nem a mindenki számára elérhető eszközökkel oldja meg, hanem intézi saját maga, csak ezzel nem árthat a közösségnek. Ezen az elven működik a fizető parkolás.
Ami pedig a zöld rendszámos autók parkolódíj-mentességét illeti: az autó helyet foglal és kárt okoz, akár zöld a rendszáma, akár nem. A zöld rendszámos autók annyiban különböznek belső égésű társaiktól, hogy amíg elérik a parkolóhelyet, nem pöfögnek. Viszont miután állnak, pontosan ugyanannyi helyet foglalnak, mint a hagyományos autók.
Tehát a zöld rendszámmal közlekedők ingyenes parkolása arra ösztönzi az ingázókat, hogy zöld rendszámos autóval járjanak be a városba, akkor is, ha egyébként más módját választották volna a közlekedésnek.
Ezért szüntették meg vidéken már korábban is az ingyenességet.
A parkolási helyzetet könnyítenék a nagy kapacitású agglomerációs tömegközlekedési kapcsolatok és P+R parkolók, ezekből viszont Budapesten komoly hiány van. A nagy volumenű parkolóépítés ráadásul egy idő után mindenképpen oda vezet, hogy a parkolóhelyek egyszer csak elfogynak, és megint az áremelés jelent majd megoldást.
A közterületi fizető parkolás tehát sosem lesz olcsóbb, de sok esetben valós probléma a megbízható, pontos és gyors alternatíva hiánya
- állapítja meg a szakportál, hozzátéve: a belvárosi parkolási problémákra egyedül az agglomerációs tömegközlekedés fejlesztése jelenthet megoldást.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Elítéltek Schobert Norbertet, csak most jönnek a százmilliós kártérítési perek

Áll a bál Németországban: lelepleződtek a Merkel-éra sötét titkai

Ennyi volt: kivonul Magyarországról a légitársaság

Annyira kínos lett Elon Musk, hogy minden Teslát eladott az építőipari óriás
Leó pápa olyat tett, amire még Ferenc pápa sem volt képes

Lemondott az amerikai nagykövet, mert nem bírta nézni, hogy Trump az oroszokat támogatja

Indul az összeírás, bármikor kopogtathatnak

Legyen résen, kiterjeszti csápjait az adóhivatal

Elfogyott Németország ereje, ténylegesen leszámolnak a merkeli örökséggel
