Lehet, hogy a norvégok sem rajonganak Elon Muskért manapság, de úgy néz ki, hogy az autóit imádják. Európával szemben, ahol egyre csak csökken a Tesla iránti kereslet, Norvégiában az eladások virágoznak, legalábbis egyelőre – írta a Reuters.

Míg az idei év első felében a Tesla eladásai Németországban, Svédországban, Dániában és Hollandiában a felére vagy még jobban visszaestek, Norvégiában 24 százalékkal nőttek éves szinten, így az 5,5 millió lakosú ország a vállalat második legnagyobb európai piaca.

A Reuters norvég Tesla-tulajdonosokkal és elektromosjármű-ipari szakértőkkel készített interjúi rávilágítanak a skandináv nemzet és az autógyártó közötti 12 éves kapcsolatra, amely a közelmúltbeli feszültségek ellenére márkahűséget alakított ki és védetté vált a negatív visszahatásokkal szemben.

Bár kicsi – piaca a Tesla európai eladásainak majdnem 12 százalékát tette ki az év első felében, és a vállalat globális bevételeinek csupán töredékét –, Norvégia mégis szimbolikus jelentőséggel bír a márka számára.

Észak-Amerikán kívül ez volt az első ország, amely 2013-ban megkapta a Tesla zászlóshajó elektromos autóját, a Model S-t. A vállalat pedig segített Norvégiának a világ vezetőjévé válni az elektromos járművek elterjedésében. Az S Model gyorsan a legkelendőbb autóvá vált Norvégiában, ahol az elektromos járművek mára az összes új járműeladás 94 százalékát teszik ki.

A Tesla Norvégiában építette ki első Észak-Amerikán kívüli Supercharger hálózatát, és azzal szerzett új ügyfeleket, hogy hatalmas gyorstöltő állomásokat fog létrehozni elektromos járműveik számára. Cserébe Norvégia bemutatta a világnak a Tesla technológiáját, Musk pedig, aki egykor rendszeresen látogatta az országot, dicsérte a kormány államilag támogatott elektromos járműpolitikáját.

2021-ben a Tesla egyértelműen az ország vezető autómárkája lett, és az elmúlt öt év mindegyikében az új autóregisztrációk 11-20 százalékát tette ki.

Bár a Volkswagen ideiglenesen átvette a vezetést az első negyedévben, sőt a Volvo elektromos autókínálata is gyorsan elnyeri a norvég autósok tetszését, a kínai BYD, a SAIC Motor, az MG együttesen az új eladások 12,3 százalékát szerezte meg júniusban. Emellett a Tesla eladásai emelkednek Norvégiában.

A norvégok lecsaptak a felfrissített Model Y SUV-ra, amely először márciusban jelent meg, valamint egy olcsóbb változatra, amelyet májusban adtak ki. Egy reklámkampány keretében a Tesla nulla kamatozású finanszírozást és ingyenes feltöltést kínált, valószínűleg ez is hozzájárult a Tesla új autóregisztrációinak 213 száualékos növekedéséhez.

Ugyanez a promóció azonban másképp csapódott le a közeli országokban.

Az eladások meredeken visszaestek Svédországban és Dániában sem, ahol egyetlen Tesla modell sem került fel a júliusi top 10-es listára.

A Norstat közvélemény-kutató intézet februárban közzétett kutatása szerint a norvég Tesla-tulajdonosok 40 százaléka úgy véli, hogy Musk politikai aktivizmusa ártott a márkának, bár a megkérdezett Tesla-tulajdonosok több mint fele azt mondta, hogy szándékában áll egy másik Tesla vásárlása.

Ez az ország már szinte csak elektromos autót használ, miközben ontja a földje az olajat és a gázt

Norvégia lehet az elektromos autók piacának globális vezetője, már majdnem midenki letette a benzines vagy éppen dízeles kocsiját. Az adatok szerint ők már csak az autósok 7 százalékát teszik ki. Annyi ösztönzőt talált ki a kormány, hogy nem lehetett ellenállni az átállásnak. A hozadéka a tiszta levegő és a csendesebb környezet lett.