A Svédországban két gigagyárral is rendelkező Northvolt, az európai akkugyártás reménysége számára az összeomláshoz vezető út tavaly júniusban kezdődhetett, amikor a BMW lemondott egy több milliárd dolláros megrendelést.

Az európai akkumulátorgyártás egykori zászlóshajójának tartott cég sokáig igyekezett, hogy tartsa a lépést a német autóipar egyre mélyülő válsága közepette is, miközben megrendelései egyre csak csökkentek.

Németországban még reménykednek

A Northvolt tavaly november 21-i, amerikai csődvédelmi bejelentése az európai akkumulátoripar egyik legjelentősebb kudarcát jelentette az olcsóbb és gyorsabb kínai és dél-koreai konkurenciával szemben. Néhány hónapig még élt a remény, de a cég az utóbbi időben rendkívül nehéz helyzetbe került, és idén március elején csődöt jelentett Svédországban is.

Fontos kiemelni, hogy a svéd részleggel ellentétben a Northvolt észak-amerikai, lengyel és német ágazata nem jelentett csődöt. Bár az itteni helyzet sem rózsás, Robert Habeck német gazdasági miniszter továbbra is reménykedik abban, hogy egy megfelelő befektetővel a német gyár jövője biztosítható lenne.

Kezdődik a kiárusítás

Most kezdődik a Northvolt leányvállalata, a svédországi skellefteåi gyár bővítésével korábban megbízott, de már tavaly ősszel csődöt jelentett Northvolt Ett Expansion AB eszközeinek nagy eladása.

Az online aukció a valaha volt egyik legnagyobb csődárverés lesz, amelynek keretében mind az érdeklődők, mind a közönség a virtuális térben 3D-s körutat tehet az új skellefteåi üzemépületekben.

A berendezések közül néhányat kicsomagoltak és összeszereltek a kellőképpen befejezett gyárépületekben, jó részük azonban még mindig fadobozokban van becsomagolva, szétszórva a Skellefteå körüli különböző tárolóhelyeken.

Mindezt most el kell adni, hogy minél több pénzt hozzanak a hitelezőknek

– közölte az értékesítések lebonyolításával megbízott cég, a PS Auction vezérigazgatója a Dagens Nyheter érdeklődésére.

Per Henriksson hangsúlyozta, hogy a beszerzési áron 3 milliárd svéd koronára (több mint 110 milliárd forintra) becsült, nagyrészt eredeti csomagolásban lévő, akkumulátor gyártósorok, gépek eladása akár két évig is eltarthat.

„Ez pontosan egy vételi érték, és nyilvánvaló, hogy a csőddel kapcsolatos eladási érték egészen más lesz. Hatalmas vagyonról van szó, valószínűleg ez az egyik legnagyobb aukció, ami valaha csődhelyzetben volt. Óriási előkészítő munka előzte meg, izgatottan várjuk. Számos eszköz, például transzformátorok, szivattyútelepek és egyéb dolgok, különféle típusú vállalkozások és iparágak számára használhatók. Az ilyeneket a cég a különböző európai partneroldalain fogja elárverezni, nehogy mindent a svéd oldalra tegyenek, és ne telítsék el ezzel a piacot. Más akkumulátorspecifikusabb alkatrészek vagy teljes gyártósorok esetében személyes találkozókra lesz szükség” – mondta Per Henriksson, egyben hozzáfűzte, hogy

azok, akik valamivel kisebb pénztárcával rendelkeznek, és csak egy emléktárgyat vagy egy darab svéd ipartörténetet kerestek volna a csődárverésen, azok már elkéstek. A legtöbb olcsóbb árucikket – az irodai székektől a konferenciarendszerekig és a számítógépekig – már tavaly ősszel eladták.

Az európai akkugyártás lábon lőtte magát: kapitulál Kínának

A közelmúltban csődvédelmet kért svéd akkugyártó, az európai akkumulátorgyártás egykori zászlós hajója, a Northvolt állítólagos tárgyalásokat folytat a kínai CATL-lel és más kínai vállalatokkal egy lehetséges partnerségről.