A kínai elnök magyarországi látogatása meghatározó lépcsőfok, amelynek több üzenete is van. A diplomáciai kapcsolatok 75. évfordulóját egy olyan tartós, átfogó stratégiai partnerséggel koronázhattuk meg, amivel ma is csak néhány ország rendelkezik – írja Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter véleménycikkében.

A Magyar Nemzetben megjelent írásában a miniszter kiemelte, hogy mindez különösen fontos az autó­ipar vezérelte magyar gazdaság számára, mivel Kína a világ vezető gazdasági hatalma az elektromos autózás ökoszisztémája tekintetében, ideértve nemcsak a gyártást, hanem a kutatás-fejlesztést is érintő legmodernebb technológiák használatát is.

A 2010-től elindított keleti nyitás stratégiája mostanra jelentősen felértékelődött: a blokkosodás korában Kína nyugati nyitásának egy fő csatornájává Magyarország vált.

Az Ernst & Young Global Limited (EY) friss befektetői barométere szerint 2022–2023 között hetvenszázalékos növekedést mutattunk fel az új üzemek létesítésében, miközben az ilyen jellegű beruházások mennyisége visszaesést mutat Európában.

Nagy Márton szerint mindez azt mutatja, hogy a konnektivitás megőrzésével és megerősítésével az értékláncok háborús átrendeződésének egyik fő nyertesévé tudtunk válni. Ennek a konnektivitásnak a keretében jelentős befektetések áramlanak Kínából Magyarországra, főképpen az elektromosautó-ipar területén.

A hitel is hasznos mozgatója a gazdaságnak, azonban a nemzetgazdasági miniszter szerint üdvözlendő, hogy hazánkba a kínaiak döntően közvetlenül termelő tőkét hoznak. 

Nagy sikerünk, hogy a Kelet és a Nyugat közötti globális gazdasági konfliktusnak mi vagyunk a köztes, semleges övezete. Akinek beszűkülnek a lehetőségei, az ma Magyarországra jön.

Nagy Márton szerint ki kell mondanunk, hogy mára Európa elvesztette versenyképességét, a nyugat-európai vállalatok közül többen inkább áttelepülnek Amerikába. Ha rajtunk, magyarokon múlik, az irányát vesztett európai gazdaságot visszatereljük a helyes irányba.

Soros EU-elnökként bemutatjuk az elektromos autózást erősítő stratégiánkat, amely az ágazat minden fontos kapcsolódó elemére kiterjed az elektromos autók iránti bizalom újraépítésétől a nagy ívű uniós támogatási programokig.

Sorra eresztik utcára a gyári munkásokat

Az összeszerelő-autóipari és akkumulátorgyári munkavállalók körében tapasztalható radikális elbocsátások nem csupán a magyar gyárakban figyelhetőek meg, hanem egy globális tendencia részét képezhetik.