Az Omoda és Jaecoo autókat is gyártó Chery Co-Create Co-Define rendezvényén járva, a városokban közlekedve feltűnő volt, hogy a kinti két legfontosabb navigációs alkalmazás, így a Gaode és a Baidu, amelyek az Apple és a Google Maps megfelelői, mindkettő beépített hashtag#signal hashtag#countdown időzítővel rendelkezik, jelzik az útvonal előtt lévő jelzőlámpák zöld vagy piros jelzésének hátralévő idejét másodpercre pontosan visszaszámolva.
Még a zöldhullám sebességét is mutatják kilométer/órában, hogy a forgalomtól függően, a következő jelzőlámpáknál megállás, vagy a sebesség túlzott csökkentése, illetve növelése nélkül lehessen átkelni.
Ez ugyanaz az ötlet, amit néhány amerikai vállalat is megpróbált megvalósítani, azonban az ő jelzőlámpa-időzítésük nem a jelzőlámpa-vezérlő adásából származik, hanem a próbaautók pályájának nagy adatforrásából. Bár ez Kínában kissé könnyebb megvalósítani, mivel a legtöbb jelzőlámpa fix időzítéssel működik, mégis nagyon lenyűgözött a pontosság és az alkalmazások nagyságrendje.
A kínai közlekedési lámpák valós idejű forgalmi minták alapján történő szinkronizálására, átlagos az ingázási idő 15 százalékos csökkenését eredményezte a vizsgált metropoliszokban, a várakozási idő alatt felhasznált üzemanyagról (bár az autók jó része teljesen elektromos) nem is beszélve.
Hol tartunk ebből a szempontból Magyarországon?
Megvalósítható lenne nálunk is ez a modell? Nos, láthatólag nem igazán, sőt: csupán néhány vidéki nagyvárosban működik – a navigációs rendszeren kívül – egyáltalán olyan visszaszámláló lámpa, amely a mellette lévő piros- és zöldfény váltását jelzi a közlekedőknek.
Az autósiskolát vezető, Kreszprofesszorként ismert Pető Attila az Economx érdeklődésére emlékeztetett rá, hogy a magyar KRESZ-ben 1984 óta létezik az a fényjelzés, amiről ezt írja a szabály:
„Négyszögletű fekete alapon fehér számértéket feltüntető jelzés azt a sebességet (km/órában) jelzi, amellyel forgalomirányító fényjelző készülékek előtt az egyenletes haladás érdekében közlekedni célszerű.”
A kilencvenes évek elejéig Budapesten működött is jelzés, például a Szentendrei úton, de az egyre növekvő forgalom, és a tartósodó dugók miatt egy idő után már semmi értelme nem volt a megjelenő számoknak
– közölte Pető Attila, megjegyezte, hogy ugyan több vidéki városban is telepítettek azóta visszaszámláló lámpákat mind a piros mind a zöld fény előrejelzésére, de a fővárosban már nem alakítottak ki ilyeneket.
„Pedig sokkal rugalmasabb megközelítést és tovább haladást tenne lehetővé. Állítólag hatalmas költséggel járna budapesti szinten a fényjelzők átalakítása”
– mondta a Kreszprofesszor, egyben hozzáfűzte, hogy a Waze sikere is bizonyítja, hogy minden előjelző információ, akár egy másik közlekedő társtól is, mennyire hasznos dolog, és végső soron a közlekedés biztonságára is pozitívan hat.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Magyar Péter: Hallom, megérkezett hozzátok a közpénz-milliárdokon utazó vándorcirkusz
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
Durva jelenetek az utcán: Pitbullját uszította a rendőrökre, majd ököllel is nekik ment – felkavaró videó
Már készítik elő a kormányrendeletet: így változik a pedagógusok bére
Amerika és Ukrajna bekeményített: felszólították Putyint, hogy végre lépjen a béke ügyében
Ennyit Putyin „békevágyáról”: orosz rakéták csapódtak be mindössze 250 kilométerre Magyarországtól
Betelt a pohár: a DK szerint most kell lecserélni a forintot