Az Omoda és Jaecoo autókat is gyártó Chery Co-Create Co-Define rendezvényén járva, a városokban közlekedve feltűnő volt, hogy a kinti két legfontosabb navigációs alkalmazás, így a Gaode és a Baidu, amelyek az Apple és a Google Maps megfelelői, mindkettő beépített hashtag#signal hashtag#countdown időzítővel rendelkezik, jelzik az útvonal előtt lévő jelzőlámpák zöld vagy piros jelzésének hátralévő idejét másodpercre pontosan visszaszámolva. 

Még a zöldhullám sebességét is mutatják kilométer/órában, hogy a forgalomtól függően, a következő jelzőlámpáknál megállás, vagy a sebesség túlzott csökkentése, illetve növelése nélkül lehessen átkelni.

Ez ugyanaz az ötlet, amit néhány amerikai vállalat is megpróbált megvalósítani, azonban az ő jelzőlámpa-időzítésük nem a jelzőlámpa-vezérlő adásából származik, hanem a próbaautók pályájának nagy adatforrásából. Bár ez Kínában kissé könnyebb megvalósítani, mivel a legtöbb jelzőlámpa fix időzítéssel működik, mégis nagyon lenyűgözött a pontosság és az alkalmazások nagyságrendje. 

A kínai közlekedési lámpák valós idejű forgalmi minták alapján történő szinkronizálására, átlagos az ingázási idő 15 százalékos csökkenését eredményezte a vizsgált metropoliszokban, a várakozási idő alatt felhasznált üzemanyagról (bár az autók jó része teljesen elektromos) nem is beszélve.

Hol tartunk ebből a szempontból Magyarországon?

Megvalósítható lenne nálunk is ez a modell? Nos, láthatólag nem igazán, sőt: csupán néhány vidéki nagyvárosban működik – a navigációs rendszeren kívül – egyáltalán olyan visszaszámláló lámpa, amely a mellette lévő piros- és zöldfény váltását jelzi a közlekedőknek.

Az autósiskolát vezető, Kreszprofesszorként ismert Pető Attila az Economx érdeklődésére emlékeztetett rá, hogy a magyar KRESZ-ben 1984 óta létezik az a fényjelzés, amiről ezt írja a szabály: 

„Négyszögletű fekete alapon fehér számértéket feltüntető jelzés azt a sebességet (km/órában) jelzi, amellyel forgalomirányító fényjelző készülékek előtt az egyenletes haladás érdekében közlekedni célszerű.” 

A kilencvenes évek elejéig Budapesten működött is jelzés, például a Szentendrei úton, de az egyre növekvő forgalom, és a tartósodó dugók miatt egy idő után már semmi értelme nem volt a megjelenő számoknak

– közölte Pető Attila, megjegyezte, hogy ugyan több vidéki városban is telepítettek azóta visszaszámláló lámpákat mind a piros mind a zöld fény előrejelzésére, de a fővárosban már nem alakítottak ki ilyeneket.

„Pedig sokkal rugalmasabb megközelítést és tovább haladást tenne lehetővé. Állítólag hatalmas költséggel járna budapesti szinten a fényjelzők átalakítása”

– mondta a Kreszprofesszor, egyben hozzáfűzte, hogy a Waze sikere is bizonyítja, hogy minden előjelző információ, akár egy másik közlekedő társtól is, mennyire hasznos dolog, és végső soron a közlekedés biztonságára is pozitívan hat.