Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter a Boeing biztonsági teljesítménye elleni kritikája miatt heves választ kapott a Ryanair főnökétől, Michael O'Learytől, aki ostoba politikusnak nevezte őt, a megjegyzéseit pedig meggondolatlannak nevezte.

A Politicónak a brüsszeli Airlines for Europe csúcstalálkozó keretein belül adott interjújában Michael O'Leary azt is elítélte, ahogyan az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) a Boeinget szabályozza, mondván, hogy a hivatal „gumibélyegzőként” kezeli az amerikai repülőgépgyártót. O'Leary a francia tárcavezető keddi kijelentésére reagált, amely így hangzott:

Inkább repülnék az Airbusszal, mint a Boeinggel, és családom is, mert törődnek velem.

Le Maire megjegyzései azt követően hangzottak el, hogy az elmúlt hetekben a Boeing repülőgépeivel sorozatos balesetek történtek, amelyek arra késztették az FAA-t, hogy ellenőrizze a vállalat gyártási folyamatait. Az Airbus repülők nagy része Franciaországban van használatban.

Michael O'Leary erre annyit reagált, hogy akkor a francia pénzügyminiszter próbáljon meg egy olyan Airbusszal repülni, amelynek a hajtóművével kapcsolatos problémáit még nem javították ki. Így utalva a Pratt & Whitney hajtóművek gyártási hibájára, amely miatt az Airbusnál több száz repülőgépet állítottak le ellenőrzés céljából.

A legutóbbi incidensek után Luc Tytgat, az EU Repülésbiztonsági Ügynökségének megbízott ügyvezető igazgatója a múlt héten a Reutersnek azt mondta, hogy az ügynökség kész felfüggeszteni az amerikai biztonsági jóváhagyások elismerését, "ha szükséges", bár hozzátette, hogy "megnyugtatta", hogy a Boeing kezeli a minőségellenőrzési problémákat.

A Ryanairt húsbavágóan érintik a Boeing gyártási hibái

A Boeinggel kapcsolatos aggodalmak kulcsfontosságúak a Ryanair csoport számára, amelynek légitársaságai 578 darab Boeing 737-est üzemeltetnek, szemben a 27 Airbus repülőgéppel. A foglalási weboldal, a Kayak szerint a Boeing körüli negatív hírverés miatt ugrásszerűen megnőtt annak az applikációnak a használata, amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy megtudják, milyen gyártmányú repülőgéppel fognak repülni.

A Ryanair-csoport vezérigazgatója elmondta, hogy bár a Boeingnek lehetnek problémái, de az Airbus flották 20 százalékát is le fogják állítani, hogy a hajtóműhibákat kijavítsák. O'Leary szerint olyan világban élünk,

ahol bátorítjuk a szólásszabadságot, még akkor is, ha Donald Trump hülyeségeket beszél, ahogy Bruno Le Maire is.

A Ryanair tavaly egymillió járatot repült a 737-essel. Idén nyáron francia állampolgárok és látogatók milliói repülnek majd a Ryanairnek ezekkel a gépeivel. „Marseille-ben, Toulouse-ban, Bordeaux-ban, Párizsban Beauvais-ban van a bázisunk, amelyek mindegyike 737-est üzemeltet” – tette hozzá a légitársaság vezetője.

A Ryanair lobbanékony frontembere az amerikai szabályozó hatóságokat is kritizálta, amiért nem tartják elég szoros szemmel a Boeinget: „Azt hiszem, volt egy évtized Amerikában, amikor az FAA túlságosan is önelégült volt, és simán elfogadta azokat a jelentéseket, amit a Boeing megküldött. A szilárd biztonsági előírások biztosítása minden repülőgépgyártó számára kulcsfontosságú. Minden egyes ilyen repülőgépért 100 millió dollárt fizetünk. Tudnunk kell róla, hogy a biztonsági előírások és a minőség-ellenőrzés mind Toulouse-ban, mind Seattle-ben a legmagasabb szintűek.”