Az építési és közlekedési miniszter a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Nagyvállalati Klubjában kétórás beszédet tartott mintegy félszáz budapesti vállalat menedzsere és vezetője előtt. Itt jelentette ki, hogy teljes egészében ingyenessé tennék Magyarországon a 14 év alattiak utazását tömegközlekedéssel – írta meg a Világgazdaság.

Lázár János arra nem tért ki arra, hogy ezzel kapcsolatban született-e már a kormánydöntés, a szövegkörnyezetből inkább úgy tűnt, hogy ez egy reális, komolyan vehető szándék – tette hozzá a lap. Lázár János szerint az ország- és vármegyebérletek megjelenésével soha annyian nem használták a MÁV és Volán hálózatát, mint 2023-ban. 

Mintegy 50-100 ezer olyan új bérletes jelent meg a rendszerben, akik eddig nem használták a közösségi közlekedést.

Megjegyezte, hogy ebben a 600 forintos literenkénti üzemanyagár és a dugók az utakon is közrejátszott, de a fő oka a növekedésnek mégiscsak a rekordolcsó bérlet: összesen már több mint 3,6 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek.

A tárcavezető szerint ez fontos érv, amikor több pénzt kér a kormányzattól a közösségi közlekedés számára.

Elismerte, hogy a kínált szolgáltatási minimum kifogásolható, de megjegyezte, hogy az állam tömegközlekedési finanszírozásánál nehezen képzelhető el zöldebb, környezetbarátabb program.

Ugyanakkor a költséghatékonyság kulcskérdés – tette hozzá. A MÁV-Volán járműállomány régi, iszonyatos mennyiségű üzemanyagot használ el, alacsony a villamosított pályák aránya, ha pedig mégis, annak rossz a minősége. Miközben a MÁV éves energiaköltsége 90 milliárd forintra rúg,  2022-ben ez megduplázódott, elérte a 180 milliárdot – sorolta a problémákat.

Az energiaköltséget csökkenteni kell, de ez nem fog menni anélkül, hogy a tulajdonos, vagyis az állam ne tenne bele pénzt.

Mint mondta, minden technolgóiai megoldásra nyitottak, legyen szó hidrogén, elektromos vagy alternatív hajtásláncról. Lázár János kiemelte: a járműpark cseréjére vonatkozó elképzeléseket, magyar gyártókapacitások kiépítését Orbán Viktor miniszterelnök támogatja, viszont pont abban az időben kellene ezt megtenni, amikor a költségvetés hiányának lefaragásán van a hangsúly.

 

Kamuznak nekünk, vagy tényleg annyira utálnánk ha bevezetnék dugódíjat?

Megosztó dolog lenne egy újabb sarc, de túlzás lenne állítani, hogy ne lennének támogatói – derül ki Pulzus Kutató felméréséből, amit az Economx megbízásából készített. A második törésvonal ott van, hogy sokan azt csak Budapestre korlátoznák, még akkor is, ha nem ott élnek. Bővebben >>>