2023 júliusában lépett hatályba az unión belül tisztességtelen versenyt teremtő, harmadik országokból származó támogatások megakadályozását célul tűző EU-s jogszabály. Nemrég a külföldi támogatásokról szóló szabályozás alapján indított vizsgálatot kínai tulajdonú napenergia-ipari vállalatokkal szemben az Európai Bizottság.

Kedden Margrethe Vestager versenyjogért felelős biztos az EU-ban létesült szélturbinák mögött álló kínai állami támogatások vizsgálatát jelentette be  – írja a Politico. A lap értesítésülése szerint a bizottsági vizsgálat a Spanyolországban, Görögországban, Franciaországban, Romániában és Bulgáriában működő szélturbinák finanszírozását veszi majd górcső alá. 

Kína a szélenergia ipar vezetője

Sokáig EU-s cégek voltak a globális szélerőmű piac vezetői vállalatai, azonban 2020 óta Kína a legnagyobb szélenergia gyártó. Az ázsiai vállalatok fejlődése komoly veszteséget okozott szélenergia ipar olyan szereplőinek, mint a dán Vestasnak és a német tulajdonú Siemens Gamesa. Jelenleg a szélturbinák több mint felét kínai cégek építették.

Az Európai Unió versenyjogi biztosa kiemelte, hogy az EU nem engedheti meg, hogy Peking az uniós napelemek piacán megszerezett domináns pozíciója a szélenergia, az elektromos járművek és a félvezetők területén is megismétlődjön.

Célkeresztben a vasút és az autóipar

A Bizottság a külföldi támogatásokról szóló rendelet (Foreign Subsidies Regulation, FRS) alapján nemcsak a megújulók finanszírozását, hanem Peking autóipari és vasúti beruházásait is vizsgálja. Az EB gyanúja szerint a BYD vagy a Great Wall Motors azért tudják az uniós piac többi szereplőjénél jelentősen olcsóbban értékesíteni a járműveiket, mert Peking titokban állami támogatásokat folyósít ezen vállalatoknak.

Nemrég a  kínai állami vasúttársaság (CRRC) visszalépett egy bolgár tendertől, miután a Bizottság az FRS-re hivatkozva vizsgálatot indított a versenytársakat 50 százalékkal alulmúló ár kapcsán.

Még nem dőlt el, EU-biztosan fütyülhetnek-e a vonatok a Belgrád-Budapest vonalon

A kínai cég sok országban csinált már ilyet, a rendszerei működnek is, de az EU-ban még nem dolgoztak, és nem tudni, hogy az EU-s szabványoknak megfelelően be tudják-e fejezni a magyarországi munkát.Ha érdeklik a részletek