A Sophos „State of Ransomware in Retail 2025” kutatása szerint a közép-európai, köztük magyarországi kiskereskedelmi cégek 55 százaléka fizetett váltságdíjat, miután zsarolóvírus-támadás érte őket.

Miközben a váltságdíj-követelések összege megduplázódott az elmúlt évben, és az átlagos kifizetés elérte az 1 millió dollárt.

A Sophos elemzése szerint a támadások közel felét (46 százalék) olyan biztonsági résekre vezették vissza, amelyekről a vállalatok korábban nem is tudtak. Ez jól mutatja, hogy a kiskereskedelmi szereplők – így a magyar cégek is – sokszor nem látják át teljesen a saját digitális kitettségüket.

„A magyar kiskereskedelmi cégek ma ugyanabban a kockázati környezetben működnek, mint a nemzetközi szereplők. A támadók folyamatosan új sebezhetőségeket keresnek, különösen a távoli elérésű vagy internetre kötött eszközök esetében. A váltságdíjak rekordmagasságba emelkedtek, ezért a megelőzésbe és a gyors reagálásba való befektetés ma már nem opció, hanem üzleti szükségszerűség” – mondta Chester Wisniewski, a Sophos globális vezető információbiztonsági tisztviselője (Global Field CISO).

A magyar vállalatok többsége igyekezett ellenállni a túlzó követeléseknek: 31 százalék fizetett annyit, amennyit eredetileg kértek, míg 57 százalék kevesebbet tudott kiharcolni. Ugyanakkor a helyreállítás átlagos költsége – a váltságdíj nélkül – 1,6 millió dollárra csökkent, ami 40 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.