„Akár -70% kedvezmény!”, „Eredeti ár: 19 990 Ft, most csak 5 990 Ft!” – a nagybetűs AKCIÓ szavak és piros címkék sok vásárlót azonnali döntésre késztetnek. De valóban annyit spórolunk, mint azt a reklám állítja? És mit jelent az, hogy „eredeti ár”? Erre adott választ a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság.
Az eredeti ár, amit a kereskedők a kedvezmény alapjául tüntetnek fel, nem lehet önkényesen meghatározott.
A vonatkozó uniós és hazai szabályozás alapján a kereskedők kötelesek a 30 napon belül alkalmazott legalacsonyabb korábbi árat feltüntetni az akció előtti árként.
Mik azok a megtévesztő akciók?
„Fiktív eredeti ár”
- A kereskedő egy olyan „eredeti árat” tüntet fel, amelyet ténylegesen nem alkalmaztak. Ez tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, és jogsértő.
Árfeltüntetési trükkök
- Például az akció előtti árat csak rövid ideig, mesterségesen emelve alkalmazzák, hogy a kedvezmény nagyobbnak tűnjön vagy a vizuális hatással kívánják a vásárlót befolyásolni: a %-jel kiemelése, de az árkülönbség minimális.
„Korlátozott ideig” vagy „Csak ma” típusú marketing
- Ezek akkor megtévesztők, ha az „időkorlát” valójában nem valós (pl. a termék rendszeresen ezen az áron kapható).
Online visszaszámlálók és „csak 3 darab maradt” figyelmeztetések
- Ezek gyakran algoritmusok által generált szkriptek, nem valós készletinformációk.
Hogyan védekezhetünk fogyasztóként? Figyeljük az árak alakulását!
- Ha egy nagyobb értékű terméket vásárolnánk, érdemes már előre figyelni az árát, és nem csak akció idején nézni rá.
- Keressük az árösszehasonlító oldalakat!
- Több hazai és nemzetközi weboldal mutatja az adott termék árának múltbéli alakulását.
- Őrizzük meg a bizonylatokat!
- A blokk vagy számla megléte alapfeltétele a fogyasztói jogérvényesítésnek, például panasz vagy jótállás esetén.
- Ne vásároljunk nyomás hatására! A „csak ma”, „már csak 1 maradt” típusú üzenetek gyakran érzelmi manipulációra építenek.
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok rendszeresen ellenőrzik az árfeltüntetéseket, különösen a kiemelt leárazási időszakokban (pl. Black Friday, év végi akciók, szezonváltások).
Az ellenőrzések során vizsgálják:
- Az „eredeti ár” valódiságát
- A kedvezmények számítási módját
- A reklámüzenetek valóságtartalmát
Ha a kereskedő megtévesztő módon tünteti fel az akciót sértve a jogszabályokat, fogyasztóvédelmi eljárás indul ellene, melynek bírság is lehet a vége, sőt nyilvánosságra is kerül a jogsértés ténye.
Nem minden akció megtévesztő, és valóban lehet velük spórolni – ha körültekintően vásárolunk.
OKSZ: Kinyírja az állam a további élelmiszer-akciók lehetőségét
A szövetség szerint az inflációs adatok bizonyítják a kiskereskedelmi szektor igazát. Erről itt olvashat többet >>>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció