Az elmúlt öt évben drámai mértékben, akár 30 százalékos mértékben is nőhetett a vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége (TCO) – ez derül ki az Arval Mobility Observatory legújabb iparági jelentéséből.
A tanulmány szerint az emelkedés alapjaiban változtatta meg a flottakezelés és költségtervezés logikáját Európa-szerte, mivel a korábban kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos és aktív menedzsmentet igényelnek.
A jelentés szerint a TCO-növekedés hátterében több, egymást erősítő piaci tényező áll. Az új járművek beszerzési ára 2020 óta átlagosan 15–25 százalékkal emelkedett, ami már önmagában megemelte a flották induló költségszintjét.
Ezzel párhuzamosan a finanszírozási és lízingdíjak a kamatok változásával 2–4 százalékponttal nőttek, érezhetően megterhelve a havi kiadásokat. Az energiapiac volatilitása tovább fokozta a költségnyomást: az üzemanyagárak 2020-hoz képest 20–35 százalékkal magasabb szinten stabilizálódtak, míg az üzleti áramtarifák időszakonként 30–60 százalékos emelkedést mutattak. A használtautó-piac ingadozó maradványértékei további kockázatot jelentenek: akár 10–15 százalék eltérés is előfordulhat a szerződéses ciklus végén, ami jelentősen befolyásolhatja a teljes életciklusra vetített költségeket.
A TCO nyomás ma már nem átmeneti jelenség, hanem tartós piaci realitás. A korábban stabilnak és kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos változást mutatnak, ezért nagyobb hangsúlyt kell fektetni a költségszerkezet átláthatóságára és a valós idejű adatelemzésre. Ez nem csupán operatív flottakezelési kérdés: a mobilitás mára stratégiai pénzügyi tényezővé vált, amely közvetlenül befolyásolja a vállalati döntéshozatalt és a hosszú távú üzleti tervezést is
– mondta el Agárdi Marianna, az Arval Magyarország ügyvezető igazgatója.
A vállalatok számára mindez azt jelenti, hogy a gépjárművek fenntartása már nem csupán üzemeltetési kérdés, hanem stratégiai pénzügyi döntés, amely hatással van a mobilitási irányelvekre, a HR-politikára és a teljes vállalati költségstruktúrára. A TCO-növekedés különösen erősen érinti azokat a szervezeteket, amelyek nagy futásteljesítményű vagy regionális/logisztikai feladatokra használt flottát üzemeltetnek. A jelentés arra is rámutat, hogy míg az autófenntartás költségei a magántulajdonú járművek esetében is érezhetően emelkedtek, a TCO emelkedés mértéke és hatása elsősorban a vállalati flottáknál mérhető pontosan, ahol a finanszírozási modellek, a maradványérték-kockázat és az energiaárak közvetlenül beépülnek az üzemeltetési szerződésekbe.
A tanulmányról
Az Arval Mobility Observatory tanulmánya 2020 és 2025 közötti flottaköltség-adatok, piaci mutatók és makrogazdasági trendek elemzésén alapul, az Európai Unió és az eurózóna országaiból származó statisztikákra és piaci mutatókra épül. A TCO modellek számítása a Eurostat, az Európai Bizottság Energetikai Főigazgatósága, valamint európai autópiaci indexek (például Auto1 Group) adatain alapul. Az összehasonlítás a vállalati járműflották összesített költségeit vizsgálja több évre visszamenőleg, egységes európai módszertan szerint.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Orbán Viktor a brüsszeli csúcs után: Vétójog nélkül nincs értelme, hogy az unióban legyünk
Napirendre került: tarthatatlan a 28 500 forintos minimálnyugdíj, ennyiből nem lehet megélni
Ha akarták volna, a magyar drogmilliárdosok simán kifizethették volna a havi nyugdíjakat
Letétbe helyezi több mint 6 milliárd forint értékű gyűjteményét az MNB
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Valószínűleg épp most durran ki minden idők egyik legnagyobb tőzsdelufija
Anyáznak, amihez jó képet kell vágni: a teljes futárszektor súlyos válságban van