A teniszikon, Roger Federer a Forbes nemrégiben közzétett becslései szerint a történelem hetedik milliárdos sportolója lett. A 2022-ben visszavonult svájci sztár vagyonának nettó értéke ma már 1,1 milliárd dollár – írta meg a Forbes, amely hozzátette, játékos-pályafutása során körülbelül 1 milliárd dollárt gyűjtött pályán kívüli tevékenységekből.

Federer üzleti sikere mögött gondosan kidolgozott szponzori gárda áll, amelynek tagjai között régóta szerepel a Lindt, a Mercedes-Benz, a Rolex és a Moët & Chandon, ami a luxus szinonimájává tette őt, és ami tökéletesen illeszkedett elegáns teniszstílusához és makulátlan hírnevéhez.

„A jelleme és a szimpatikussága nagy dolog” – mondta Lisa Delpy Neirotti, a George Washington Egyetem sportmenedzsment programjának igazgatója. Hozzátette, lehet valaki nagyszerű sportoló a pályán, de nem biztos, hogy mindenki kedveli. Federer jóképű, nagyon udvarias, kifinomult, és a szponzori háttere ezt tükrözi – tette hozzá.

Federer a tenisz második milliárdosa lett a román Ion Țiriac után, aki megnyerte az 1970-es Roland Garros férfi páros bajnokságot, és a kommunizmus bukása után kezdett befektetésekből élni.

Roger Federer egyike annak a hét sportolónak, akik sportágukban aktív résztvevőként átlépték az 1 milliárd dolláros adózás előtti jövedelmet – a Los Angeles Lakers csatára, LeBron James, a golfozók, Tiger Woods és Phil Mickelson, a focisták, Cristiano Ronaldo és Lionel Messi, valamint az ökölvívó, Floyd Mayweather mellett.

Federer egyébként a fent említett vonzerőt kihasználva 2018-ban otthagyta a Nike-t – amely nagyjából 150 millió dollárt fizetett neki két évtized alatt –, hogy ruházati szerződést írjon alá a japán Uniqlo márkával, állítólag 300 millió dollárért tíz évre. És mivel az Uniqlo nem gyárt teniszcipőket, Federer egy még jövedelmezőbb lehetőségre bukkant a zürichi On-nál.

A teniszező először akkor hallott a cégről, amikor a felesége elkezdte hordani a cipőiket, és hamarosan felvette a kapcsolatot az On alapítóival, és 2019-ben részesedést szerzett a feltörekvő vállalkozásban, amely akkoriban futócipőkre összpontosított.

A teniszsztár azonban nem elégedett meg a passzív befektetői szereppel, segített a márkának egy pályára való teniszcipő és egy ruházati stílusmód fejlesztésében. A befektetés mindössze két év alatt megtérült, mivel az On 2021-ben a New York-i tőzsdére ment. Federernek, a becslések szerint körülbelül 3 százalékos részesedése volt ekkor. A vállalat piaci kapitalizációja ma közel 15 milliárd dollár, részvényei pedig 86 százalékkal emelkedtek a tőzsdei bevezetés óta, így Federer saját tőkéje meghaladja a 375 millió dollárt.

Federer más befektetéseivel is lenyűgöző hozamokat ért el.

  • 2013-ban régi ügynökével megalapította a Team8 menedzsercéget, négy évvel később pedig létrehozták a Laver Kupát, egy éves csapatteniszversenyt, amelyen hat európai férfi játékos méri össze erejét a világ többi részéről érkező hat játékossal. Az esemény, amely ma már az ATP Tour hivatalos állomása és a nagy tehetségek állandó vonzereje, 2023-at kivéve folyamatosan nyereséges volt. Az idei Laver Kupa, amelyet szeptemberben San Franciscóban rendeznek meg, várhatóan meghaladja a 20 millió dollárt mind a szponzori, mind a jegyértékesítési/vendéglátási bevételek terén.
  • Federer hamarosan újabb nyereséghez juthat. 2021-ben részt vett a NotCo, egy növényi alapú élelmiszereket fejlesztő chilei vállalat 235 millió dolláros finanszírozási körében.

A sportoló emellett továbbra is több mint egy tucat partnerrel dolgozik együtt, köztük a magánrepülőgép-üzemeltető NetJets-szel, az Oliver Peoples szemüvegmárkával és az UBS bankkal (amely 2023-ban felvásárolta szponzorát, a Credit Suisse-t). A hirdetők számára nagyon fontos, hogy Federer továbbra is népszerűbb, mint szinte bármely más teniszező, 43,5 millió követővel a Facebookon, Instagramon és az X-en (korábban Twitter) – ami a Two Circles marketingügynökség szerint csak Rafael Nadal 51,6 millió követője után a második.