A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) májustól a turisták által leginkább látogatott helyszíneket veszi célba: ellenőrzi a vendéglátóipari egységeket, a
rendezvényekre kitelepült, közterületi és alkalmi árusokat, valamint a személyszállító
szolgáltatást – kiemelten a személytaxi-szolgáltatást – nyújtó vállalkozásokat.

Az ellenőrzések célja az egyes idegenforgalmi szolgáltatásokra vonatkozó jogszabályi előírások
betartásának vizsgálata, a vásárlói magatartást tisztességtelenül befolyásoló kereskedelmi
gyakorlatok kiszűrése - tudatta a hatóság.

Az NKFH szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok

ellenőrzéseket folytatnak többek között vendéglátóhelyeken, büfékben, pecsenyesütőkben és cukrászdákban, valamint zenés szórakozóhelyeken, megjelennek fesztiválokon és más népszerű rendezvényeken is. 

Az ellenőrzések a vendéglátó-ipari egységekben kiterjednek egyebek mellett az ártájékoztatásra, a nyugtaadási kötelezettségre, a mérlegek hitelességére és a vásárlók könyvére egyaránt, míg a taxik tekintetében az engedélyek mellett a díjtáblázatot, az ártájékoztatást és a megfelelő tarifa alkalmazását is ellenőrzik az NKFH munkatársai. 

A fogyasztóvédelmi hatósági jelenlétet és a folyamatos ellenőrzéseket a korábbi évek tapasztalatai is indokolják.

2024-ben 928 kereskedelmi egység ellenőrzésére során az esetek 35 százalékában, 326 vállalkozásnál találtak jogsértést. Tavaly összesen 6 millió 470  ezer forint bírságot szabtak ki.  

Dr. Német-Weingartner Lilla, az NKFH elnöke elmondta, hogy a mostani szezonális vizsgálatok már májusban elindulnak annak érdekében, hogy a főszezonban biztonságosan, a jogszabályi előírásokat betartó vendéglátóhelyeken vásárolhassanak a fogyasztók, illetve vehessék igénybe a taxi-szolgáltatásokat.

Az ellenőrzések egész nyáron folyamatosan zajlanak majd.