Az Európai Bizottság 2025 végére előrehozza a 2035-ös, új autókra és kisteherautókra vonatkozó zéró szén-dioxid-kibocsátási cél felülvizsgálatát, válaszolva az autóipari szereplők aggályaira, akik szerint a teljes átállás az elektromos járművekre egyre kevésbé tűnik reálisnak. 

Ez a lépés jelentős fordulatot jelent az európai autógyártás jövője szempontjából, mivel az eredeti célkitűzés az volt, hogy 2035-től már csak a zéró emissziós, tehát kizárólag elektromos vagy más károsanyag-kibocsátás nélküli autók és kisteherautók kerülhessenek forgalomba az Európai Unióban.

A Bizottság lépése nem előzmények nélkül történt: Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szeptember közepén tanácskozott a vezető európai autógyártókkal a szektor jövőjéről. Az iparág most évtizedes kihívásokkal néz szembe, hiszen egyrészt amerikai vámokkal és a belső európai kereslet pangásával küzdenek, másrészt technológiai váltást kell végrehajtaniuk, miközben a kínai cégek jelentős versenyelőnyt szereztek az elektromos autók terén.

Az EU 2035-re kitűzött célja a belső égésű motorok végleges kivezetését jelentené az új járművek piacáról, ám az autógyártók most arra figyelmeztetnek, hogy ez az átmenet túl ambiciózus lehet, különösen a kisebb és közepes gyártók számára.

A felülvizsgálat során külön hangsúly kerül a kisteherautókra (furgonokra), mert jelenleg ezeknél az elektromos modellek piaci részesedése mindössze 8,5 százalék az EU-ban, azaz jóval elmarad az elektromos autók arányától. Ez ráirányította a figyelmet arra, hogy az infrastruktúra, költségek és technológiai fejlesztések terén jelentős különbségek vannak a különböző járműkategóriák között.

Bár a 2035-ös cél új javaslatának részletei még nem ismertek, elképzelhető, hogy az EU megengedi bizonyos “CO2-semleges” üzemanyagok, például bioüzemanyagok, vagy plug-in hibrid és olyan járművek további használatát, amelyek nem kizárólag akkumulátoros elektromos autók. Felmerült egy új kategória létrehozása a kisebb elektromos járművek számára, amelyek kedvezőbb adózást kaphatnának, így elősegítve a szén-dioxid-csökkentési stratégiákat – írja a Reuters.