Szeptember 4-ig indítható ingyenes töltés a Lidl e-Charge alkalmazással, azt követően indulhat a fizetős rendszer Magyarországon is. A Villanyautósok erről szóló írása a cég sajtóosztályától kapott információkra hivatkozik, és kiderül belőle, hogy a Lidl e-charge applikáció megszűnik, helyette a villanyautósok a jövőben más módokon vehetik igénybe a szolgáltatást az áruházak nyitvatartási idejében.

A töltés 

  • a Lidl Plus alkalmazásból, 
  • a Lidl weboldalán keresztül indítható, 
  • harmadik opcióként pedig úgynevezett roaming-megoldást is választhatnak majd a vásárlók. 

A pontos díjazást a későbbiekben teszi nyilvánossá az áruházlánc.

Drágul az elektromos autók töltése, de akkor megérik-e az árukat?

Otthoni töltéssel egy kisebb villanymodellel mintegy 1500 forintért lehet megtenni száz kilométert. Egy nagyon alacsony fogyasztású belső égésű városi kisautó 3000 forintért tesz meg ugyanekkora távot.
Bővebben>>>

A szigor előtti idők

A Lidl már nyolcadik éve támogatja Magyarországon is az elektromobilitást. Az első 50 kW-os elektromosautó-töltőket 2016 őszén telepítették néhány budapesti áruház parkolójába. Eleinte a töltők korlátozás nélkül használhatók voltak, így azonnal az elektromos autókat használó taxisok kedvelt állomásává váltak a parkolók. 

A Lidl feliratokkal próbált a hiénázásnak gátat szabni, kiírták, hogy a töltőket a vásárlóknak szánják, az oszlopok pedig kizárólag az üzletek nyitvatartási idejében voltak használhatók.

A hálózat 2020-ban kezdett országossá válni. Eleinte elsősorban 22 kW-os AC töltőket telepítettek, majd 20 kW-os DC töltőoszlopokkal bővítették a rendszert. Napjainkban már 115 Lidl áruháznál vehető igénybe a töltési szolgáltatás. Az áruházak parkolóiban összesen 208 töltőoszlopnál, 483 csatlakozópont várja a villanyautósokat, akik hetente átlagosan 4500 töltést indítanak a töltőoszlopokról. A környezetbarátabb közlekedéshez az áruházlánc azáltal is hozzájárul, hogy töltőhálózatán megújuló energiaforrásból származó zöld áramot biztosít.

2020 nyarán elindult a Lidl eCharge applikáció, amiből 30 perces töltési ciklusok voltak indíthatók, míg az oszlopok kezelőszerveivel elindított töltések 10 perc után leálltak. A környező országokban 2022-től sorra váltottak az ingyenesről fizetős rendszerre, így például Csehországban, Franciaországban, Németországban, Szlovákiában, idén tavasztól pedig Ausztriában is fizetni kell a szolgáltatásért.

A töltés indítási módja országonként eltérő, Szlovákiában az oszlopon lévő QR kód leolvasásával megnyitható weboldalról, Németországban pedig a Lidl Plus pontgyűjtő és kedvezményes kuponokat kínáló applikációval indítható a töltés, amiért fizetni a Lidl Pay megoldással lehet.

Éjszaka nem működnek

A törzsvásárlók abban reménykedtek, hogy a vásárlás után ingyenes vagy kedvezményes töltést kínálnak majd, egyelőre azonban erre nincs nemzetközi példa. Ami pedig szintén meglepő, hogy számos országban a fizetős rendszer bevezetése ellenére továbbra is csak az üzletek nyitvatartási idejében vehetők igénybe a töltők.

Magyarországon az áruházlánc nagyon sokáig kitartott az ingyenesség mellett, valószínűleg ennek is köszönhető, hogy töltésszám tekintetében magasan Magyarország legnagyobb töltőhálózatává váltak, bár a kiszolgált energia mennyiségében a Tesla Supercharger hálózat, valamint a Mobiliti és az e-Mobi közös hálózata is megelőzi a Lidl töltőit.

A vég kezdete

Augusztus közepén kezdték kék-sárga köntösbe öltöztetni a Lidl elektromosautó-töltőoszlopait.

A megváltozott szlogenből már gyanítható volt, hogy rövidesen Magyarországon is vége az ingyenes töltésnek. Most azonban a változás időpontja is kiderült, néhány töltőoszlopon ugyanis megjelent a szeptember 4-i dátum, mint az ingyenes töltési időszak vége.