Egy Riva motorcsónakkal suhanni a szikrázó napsütésben a Comói-tavon a stílusos státusszimbólumok non plus ultrái közé tartozik. Nem túlságosan hivalkodó, a sikkes hetvenes évek feelingjét hozza – ha az ember ráadásul még jól ki is csípi magát hozzá –, de azért mindenki képben van, hogy az illetőnek van mit a tejbe aprítania. A Boat Traderen a legdrágább használt modell, egy 2023-as Riva Anniversario jelenleg 742 millió forintba kerül, a legolcsóbb, 2018-as Riva Reets Aquarama pedig 96 millióba. Persze, minden ultraluxus és luxusmárkához hasonlóan a Riva is rájött, hogy kellenek olyan merchök is a portfólióba – legyen szó ruházati vagy lakberendezési termékekről, netán gyerekjátékokról –, amelyeket a szélesebb közönség is megengedhet magának. Ugyan elegáns, tengerparti luxusszállodákban elő szokott fordulni egy-egy Riva vitrin, de online a Riva Boutique-ból is beszerezhető többek közt a baseball sapka 18 ezerért, a fa hajócska 60 ezerért vagy az asztali lámpa 740 ezer forintért.

A jelenleg a Ferretti Group hajógyártó konglomerátumhoz tartozó márka azonban a vendéglátásban is megjelent, jelen sorok szerzőjének még volt alkalma kipróbálni a hozzánk legközelebb eső Riva Lounge éttermet (és annak különtermét, a Riva Privét is) Abbáziában, a 2019 óta licenszben működő pool bar, bisztró és fine dining étterem azonban sajnos a tavalyi évben bezárt a neki helyet adó luxushotellel egyetemben, így a jövő zenéje, hogy lesz-e lehetőség Horvátországban a csónakok által inspirált karosszékekben és dizájn közepette enni-inni és tenni egy oda-vissza kört Voloskótól Lovranig, az Opatijai Riviéra partszakaszán a szálloda saját Riva Aquariva motorcsónakjával.

Jelenleg legközelebb Velencében tehetünk szert ilyen élményre, a Luxury Collection szállodalánc által üzemeltetett Gritti Palace luxushotel teraszán működő Riva Lounge a Canal Grandén pazar panorámával rendelkezik a Santa Maria della Salute-bazilikára, de beülhetünk egy koktélra vagy valami harapnivalóra még Monte-Carlóban, Nápolyban, Sarnicóban, Marbellában, Ischia szigetén, Dzsiddában, Mallorcán, Göcekben és tavaly óta Comóban is – ahol egyébként kapitánnyal együtt bérelhető több cégtől is ilyen csónak. A Como Classic Boatsnál egy órás hajókázás egy kétfős Riva Super Floridán most csak 300 ezer forint körül van, egy hatórás időintervallumra pedig ugyanezért már 1,4 millió forintot kell kiperkálni. De feltehetőleg még mindig olcsóbb a habokat szelni, mind az eget felszántani.

A Riva jachtja a düsseldorfi hajókiállításon 2024. január 23-án
A Riva jachtja a düsseldorfi hajókiállításon 2024. január 23-án
Kép: Getty Images, Andreas Rentz

Egyes szupergazdagoknak a levegőben is fontosak a márkák

Persze, nem a Riva az első olyan brand, amelynek a repüléshez semmi köze, mégis átkacsintgatott ebbe a világba. A francia Hermés divatház különleges kérésekre dedikált részlege is tervezett már magángépbelsőt, 2006-ban pedig a Versace működött együtt a TAG Grouppal egy exkluzív magángépes belsőépítészeti szolgáltatás miatt. Az Etihad Airways tavaly jelentette be partnerségét az Armani-csoporttal, a megállapodás értelmében az Armani/Casa lakberendezési márka biztosítja az ágyneműt és a terítéket is a business classon. De az autógyártók sem akarnak kimaradni a buliból!

A Porsche és a brazil Embraer repülőgépgyártó anno közösen alkották meg a világ első olyan magánrepülőjét, amelynek tervezésében egy autómárka is részt vett, a német konkurenst pedig a BMW DesignworksUSA, a BMW amerikai dizájnrodája követte, amely 2004 óta működik együtt az Embraerrel, és eddig több mint 100 ilyen különleges gépet gyártottak le, és további 600 példány van megrendelés alatt. Hogy miért? Mert miközben már önmagában is kiváltság egy magángép tulajdonlása, de ha a belső teret világhírű márkák alakítják ki, az a fényűzés új szintjét képviseli.

Idén június 26-án így sor került a Milano Prime Linate repülőtéren a leleplezésre, hogy mit művelt együtt a Ferretti Group és a magánrepülőgépeket és helikoptereket kölcsönző Flexjet. Mint Kenn Ricci, a Flexjet elnöke elmondta, az együttműködés célja, hogy egy páratlanul magával ragadó utazási élményt nyújtson az ultranagy vagyonnal rendelkező ügyfelek számára. „Régóta csodálom a Riva ikonikus stílusát, és hogy ez most a repülőgépeinkben is életre kel, az egészen kivételes. A Flexjetnél a dizájn nem csupán esztétikai többlet, szerves része annak az emelt szintű élménynek, amit nyújtunk. A Riva Volare bevezetése a Ferretti Grouppal együttműködésben kézzelfogható kifejezése annak az elkötelezettségünknek, hogy felejthetetlen élményeket kínáljunk az UHNW (Ultra-High-Net-Worth – a szerk.) utazóközönségnek. A Flexjet 30. évében a Riva Volare nemcsak a kortalan dizájn ünnepe, hanem egy határozott kijelentés is arról, hogy merre tartunk – újradefiniálva, mit jelent ma a modern luxusmárka.”

Az utolsó kiskanálig kitaláltak mindent

A Riva Volare szolgáltatás jelenleg egy transzkontinentális távra is bevethető Gulfstream G650 magánrepülőgépet és két Sikorsky S-76 helikoptert takar. Az egyik gép Floridában, a másik pedig Milánóban állomásozik, és Olaszországot, valamint a francia Riviérát szolgálja ki, kiegészítve a már meglévő működési területeket Londonban, New Yorkban és a Bahamákon. (Egyelőre árakról nincs szó e konkrét modellek esetében, de a Ferretti Group ügyfelei kedvezményesen vehetik igénybe a szolgáltatást.) A Gulfstream és a Sikorsky gépek enteriőrjeit is csíkozott fa furnérborítással és akvamarin árnyalatokkal rendezték be, így minden felszállás 12 500 méterre olyan érzést kelt, mintha tenger és ég határai elmosódnának, és az ember egy Riva modellel futna ki egy privát kikötőből – áll a cég weboldalán.

A hagyományos légikabinok sokáig inkább a funkcionalitást helyezték előtérbe a történetmesélés helyett, de a Flexjet és a Ferretti Group a kabint egy üres vászonként kezelte. A dizájn olyan ikonikus Riva modellekből merített inspirációt, mint a klasszikus, 1960-as évekbeli Aquarama és a kortárs Aquariva. A kézzel varrott bőrülések a Riva jachtokon és csónakokon megszokott, precíz kárpitozást idézik, és a színpszichológia is kulcsszerepet játszott ennél a kollaborációnál.

Kép: Instagram / Riva

A Riva ikonikus akvamarin színe mély Blu Sera árnyalatokkal keveredik, amelyek a mediterrán vizeket idézik, míg a tiszta fehérek a hullámokat szelő jachtokra utalnak. A polírozott fémes részletek úgy verik vissza a fényt, mint a vízen táncoló napsugarak, a selyemszőnyegek pedig a mozgó Riva jachtok által keltett hullámmintázatot jelenítik meg.

A felhajtható „kibitzer” ülőalkalmatosságokkal a jachtfedélzetek elrendezése köszön vissza, elősegítve a társas interakciót is, de a kényelmet szolgálja az is, hogy jelenleg ez a világ legcsendesebb magángépe, és 1,96 méteres belmagasságával a legnagyobbra nőtt utasok sem panaszkodhatnak. A G650 fedélzetére gondosan válogatták össze a Riva poharakat, porcelánokat és ezüst étkészletet is mindazok számára, akiknek a jachtok és a magángépek általában alapvető közlekedési eszközöknek számítanak, és nem szeretnének ebben a hibrid életérzésben sem csalódni. 

A szerző luxusszakértő, az Index munkatársa.