Tilos az egészségre vonatkozó állításokat alkalmazni olyan étrend-kiegészítők reklámozásában, amelyek botanikai anyagokat – például gyógynövényeket vagy növényi kivonatokat – tartalmaznak, amíg ezek tudományos értékelése és uniós szintű engedélyezése le nem zárul – erősítette meg a Európai Unió bíróságának szerdai döntése.

Az MTI tolmácsolta ügy előzménye, hogy a német Novel Nutriology cég

egy sáfrány- és dinnyekivonatot tartalmazó terméket reklámozott azzal az állítással, hogy az javítja a hangulatot, valamint csökkenti a stressz és fáradtság érzését. Egy német szakmai egyesület viszont bírósághoz fordult, szerintük a reklám jogsértő.

Az ügy a német szövetségi legfelsőbb bíróság elé került, amely előzetes döntéshozatalt kért az uniós bíróságtól.

A szerdai határozat szerint az ilyen típusú állítások csak akkor használhatók, ha azok szerepelnek az Európai Bizottság által jóváhagyott, engedélyezett egészségre vonatkozó állítások listáján. A botanikai összetevők vizsgálata ugyanakkor még nem zárult le, így a szóban forgó állítások jelenleg nem szerepelnek az engedélyezett listán.

A bíróság megjegyezte, hogy kivételt képezhetnének azok a jelölések, amelyeket egy átmeneti szabályozás alapján már korábban elfogadtak, azonban ez a konkrét eset nem tartozik az átmeneti szabályozás hatálya alá, mivel a kérdéses pszichés hatásokkal kapcsolatos állításokat korábban Németországban nem értékelték, és a szükséges engedélyezési kérelmet a vállalkozás nem nyújtotta be határidőre.

A kötelező uniós engedélyeztetési vizsgálat annak biztosítására irányul, hogy az egészségre vonatkozó állítás tudományosan megalapozott legyen, és ezáltal védje a fogyasztókat és az emberi egészséget

– emlékeztetett az uniós bíróság.

Áll a bál az étrend-kiegészítők piacán

Évente a magyarok 100-120 milliárd forintot költenek étrend-kiegészítőkre. Bővebben.