Már a tavasz folyamán figyelmeztettek a kereskedők és a fogyasztási cikkek gyártói arra, hogy az importált árukra kivetett  vámok megnehezítik a működésüket, és arra kényszerítik őket, hogy válasszanak az alacsonyabb bevételek, illetve a költségek vásárlókra hárítása között – írta a Reuters.

Trump április 2-i vámbejelentései óta estek a részvények, így például

  • a P&G részvényei 19 százalékot,
  • a Nestlé 20 százalékkal,
  • a PepsiCo pedig 7 százalékkal csökkent.

A fogyasztási cikkeket, élelmiszereket és italokat gyártó vállalatok a világjárvány óta küzdenek a gyenge eladásokkal, mivel a vásárlók elfordultak az egyre drágább, márkás csomagolt élelmiszerektől. A további áremelések elmélyítik a befektetők aggodalmait azzal kapcsolatban, hogy a nagy márkák hogyan boldogulnak a visszafogott fogyasztók és a Trump kereskedelmi háborúja által okozott magas költségek együttes kihívásával.

„Olyan cégek, mint a Walmart, az Amazon és a Best Buy, kénytelenek lesznek az áremeléseket a fogyasztókra hárítani” – mondta Bill George, a Medtronic korábbi elnöke és vezérigazgatója, valamint a Harvard Business School vezetőképző munkatársa.

Július 16. és 25. között a Reuters globális vámnyilvántartójában szereplő vállalatok azt közölték, hogy összesen 7,1-8,3 milliárd dolláros veszteségre számítanak az egész évben.

A GM és a Ford más autógyártók mellett eddig elnyelték a vámok költségeit, ami több milliárd dollárra rúgott, sok vállalat pedig több árut és nyersanyagot szállított az Egyesült Államokba, még mielőtt a vámok bevezetésre kerültek volna. A közgazdászok és elemzők úgy vélik, hogy a felhalmozás segített némileg elhalasztani az áremelkedést az év későbbi időszakaszáig, és ez magyarázza, hogy a vámok miért nem jelentek meg még az amerikai inflációs adatokban.

Andrew Wilson, a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara főtitkárhelyettese becslése szerint az infláció akkor lesz érezhető, amikor a vállalatok lemerítik ezeket a készleteiket, de ez valószínűleg csak a jövő évben fog bekövetkezni.

Mások, mint például a Ray Ban gyártója, az EssilorLuxottica, már megemelték az árakat.

Svájci óra- és ékszergyártó Swatch mintegy 5 százalékkal emelte az árakat, miután Trump áprilisban vámokat jelentett be, a felsőkategóriás márkák, mint például a Tissot órák, kevésbé érzékenyek az áremelkedésekre. Azok a vásárlók, akik drágább órára szeretnének költeni, külföldön is vásárolhatnak, ahol alacsonyabbak az adók. Ezt viszont autókkal nem lehet megtenni.

Annyira betáraztak az amerikai kereskedők, hogy lassan kiürülnek a kikötők

Egyre kevesebb hajó érkezik a Los-Angeles-i kikötőbe, a Kínára kirótt vámok miatt a kereskedők felhalmozták készleteiket, viszont, ha egyre kevesebb áru érkezik, akkor a szállítmányozási iparág is leépítésekkel reagál majd. Erről itt írtunk >>>