A szerződéseben szereplő határidők szerint az M1-es autópálya első bővítési ütemének befejezését követően, 2028. augusztus 31-től, majd a második ütemet követően 2029. augusztus 31. után lesz lehetőség alkalmazni a központból irányítható intelligens leállósáv-rendszert először az M1-es autópályán, ahol az M0-s csomóponttól az országhatárig ITS-rendszerrel, azaz az intelligens leállósáv rendszerével ellátott leállósávok épülnek több ütemben.
Az M0 és a 107-es km-nél lévő M19 csomópont között 2×3 forgalmi sáv lesz ITS-sáv-kialakítással, az M19 csomópontjától az országhatárig 2×2 forgalmi sávot alakítanak ki ITS-sávval. Az első két ütemben az M0-s elválási csomóponttól a Concó pihenőhelyig tartó szakasz kivitelezését végzik, mintegy 78 km hosszban – írta meg a vezess.hu.
Az M7-es és az M3-as autópályák bővítése során is ITS-rendszerrel ellátott leállósávok létesülnek majd.
A tervek szerint az M7 autópályán az M0-s és a balatonvilágosi csomópont között megközelítőleg 74 km hosszon bővül a pálya – Szabadbattyánig lesz 2×3 forgalmi sáv + ITS-sáv, majd Szabadbattyán és Balatonvilágos között a két sáv mellé bővített leállósávot kap az M7-es. Az M3-as felújítása indul időben a legkésőbb, ahol az M31 autópálya csomópontjától Gyöngyösig építik ki a 2×3 forgalmi sávot ITS-sávval, míg az M0-M31 közötti szakaszon 2×2 forgalmi sáv + ITS-sáv épül, mindez összesen 67 km hosszon.
A gyakorlatban történő bevetésről azonban nem nyilatkozott senki így kérdés:
- hogyan ellenőrzik majd, hogy szabad-e az út a leállósávban,
- hogyan hajtják végre a közlekedők időben történő tájékoztatását,
- mennyi időt vesz igénybe a sávmegnyitás és -zárás,
- mi lesz a procedúra abban az esetben, ha baleset miatt azonnal vissza kell állítani leállósáv funkcióra a szakaszt.
Csak a forgalomtechnikai menedzsmenttervek jóváhagyása után hajlandóak válaszolni – tette hozzá a lap a NÚSZ Zrt. információi alapján.
Az intelligens leállósávok előnyei, hogy plusz forgalmi sáv építése nélkül lehet növelni az útszakasz áteresztőképességét, a már meglevő infrastruktúrát kihasználva rugalmasan kiszélesíthető az úthálózat szükség esetén. A hátránya, hogy csak addig működik, míg nem következik be baleset ezen a sávon, vagy amíg nem robban le ott egy jármű.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Washington lecsapott európai tisztségviselőkre, Brüsszel azonnal visszavágott
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Befellegzett a sufnituningnak, a BMW forradalmat indít el ezzel a spéci alkatrésszel
Megkapták a zöld lámpát az amerikaiaktól: helyzetbe kerülhet a Mol
Teljesen kicsúszott az irányítás a kezünkből: kontroll nélkül tarol a szuperjárvány, jövőre jöhet a nagy robbanás