A szerződéseben szereplő határidők szerint az M1-es autópálya első bővítési ütemének befejezését követően, 2028. augusztus 31-től, majd a második ütemet követően 2029. augusztus 31. után lesz lehetőség alkalmazni a központból irányítható intelligens leállósáv-rendszert először az M1-es autópályán, ahol az M0-s csomóponttól az országhatárig ITS-rendszerrel, azaz az intelligens leállósáv rendszerével ellátott leállósávok épülnek több ütemben.
Az M0 és a 107-es km-nél lévő M19 csomópont között 2×3 forgalmi sáv lesz ITS-sáv-kialakítással, az M19 csomópontjától az országhatárig 2×2 forgalmi sávot alakítanak ki ITS-sávval. Az első két ütemben az M0-s elválási csomóponttól a Concó pihenőhelyig tartó szakasz kivitelezését végzik, mintegy 78 km hosszban – írta meg a vezess.hu.
Az M7-es és az M3-as autópályák bővítése során is ITS-rendszerrel ellátott leállósávok létesülnek majd.
A tervek szerint az M7 autópályán az M0-s és a balatonvilágosi csomópont között megközelítőleg 74 km hosszon bővül a pálya – Szabadbattyánig lesz 2×3 forgalmi sáv + ITS-sáv, majd Szabadbattyán és Balatonvilágos között a két sáv mellé bővített leállósávot kap az M7-es. Az M3-as felújítása indul időben a legkésőbb, ahol az M31 autópálya csomópontjától Gyöngyösig építik ki a 2×3 forgalmi sávot ITS-sávval, míg az M0-M31 közötti szakaszon 2×2 forgalmi sáv + ITS-sáv épül, mindez összesen 67 km hosszon.
A gyakorlatban történő bevetésről azonban nem nyilatkozott senki így kérdés:
- hogyan ellenőrzik majd, hogy szabad-e az út a leállósávban,
- hogyan hajtják végre a közlekedők időben történő tájékoztatását,
- mennyi időt vesz igénybe a sávmegnyitás és -zárás,
- mi lesz a procedúra abban az esetben, ha baleset miatt azonnal vissza kell állítani leállósáv funkcióra a szakaszt.
Csak a forgalomtechnikai menedzsmenttervek jóváhagyása után hajlandóak válaszolni – tette hozzá a lap a NÚSZ Zrt. információi alapján.
Az intelligens leállósávok előnyei, hogy plusz forgalmi sáv építése nélkül lehet növelni az útszakasz áteresztőképességét, a már meglevő infrastruktúrát kihasználva rugalmasan kiszélesíthető az úthálózat szükség esetén. A hátránya, hogy csak addig működik, míg nem következik be baleset ezen a sávon, vagy amíg nem robban le ott egy jármű.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Egyre többen nem kérnek a céges karácsonyi bulikból
Nekimentek az oroszok a belga banknak, bekövetkezhet a legrosszabb
Sokk Európában: biztonsági kockázatnak minősítette Dánia az Egyesült Államokat
Ipari sokk Magyarországon: már a kormányváltás is szóba került a friss adatok után
Riasztották a járványügyet: visszatért a rettegett kórság a középkorból a magyarlakta városba
Már jelszó sem kell, hogy ellopják a fiókunkat
Orbán Viktor: Vége van
Kitört a botrány: korlátozza a „túl sok bukást” a Semmelweis Egyetem
Őrületes botrány a Covid-vakcinák körül: iszonyú, végzetes mellékhatásra bukkantak