A konkrétan elmaradó műszaki tartalomról, új tervekről egy szó sincs, egy éjszakai pár mondatos kormányhatározattal intézik el a százezrek közlekedését meghatározó infrastruktúra jövőjét – így reagált a  Podmaniczky Mozgalom vezetője arra, hogy a Magyar Közlönyben fejezte ki a kormány egyetértését a szentendrei HÉV felújításával kapcsolatban, de a részletekről semmit sem hoztak nyilvánosságra.

A tegnap éjjel megjelent Magyar Közlöny szerint a kormány támogatja az ígért H5-ös, szentendrei HÉV felújítását. A határozatban azonban sem határidő, sem beruházási összeg nem szerepel, mindössze annyi, hogy egyetért a fejlesztés korábbi műszaki tartalmának racionalizálásával, a teljesítési szakaszban lévő tervezési szerződés lezárásával és a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás megindításával.

Vitézy Dávid Facebook-posztjában emlékeztet arra, hogy uniós forrásból éveken át dolgoztak a részletes terveken a H5 átfogó felújítása érdekében. Aztán 2022 után Lázár az egészet leállította, három éve nem történik semmi – szó szerint, a tervezés ott tart, ahol a BFK megszűnésekor abbahagytuk – fogalmazott. Hozzátette, most hirtelen a kampányban kijön ez a határozat, gyorsan lebutítják a műszaki tartalmat, hogy kiírjanak egy kampányra időzített építési közbeszerzést, hogy az agglomerációban és Óbudán legyen mit mondani legalább. Ugyanis még a korábbi tervek engedélyezést sem sikerült végigcsinálni három év alatt (nem is próbálták), hisz minden szakembert kirúgott Lázár, aki ezzel foglakozott.

A várospolitikus írásában kérdések sorát tette fel:

  • Vajon az autópályák kapcsán miért nem jelent meg soha hasonló határozat? Ott miért nem kell soha “racionalizálni” az ezermilliárdok elköltése kapcsán?
  • A Mohácsi híd kapcsán a 400 milliárdos beruházási költséget vajon miért nem kellett racionalizálni?
  • Miért az ország legforgalmasabb MÁV üzemeltetésű vonalának felújításán kell spórolni?

Miért mindig Budapesten kell „racionalizálni” – ahol amúgy eleve a legtöbben használják ezeket a vonatokat és ahol messze a legnagyobb a vasútban rejlő növekedési potenciál – adta meg a választ.

Vitézy Dávid írt arról, hogy a fejlesztés érdemi elemei maradhatnak el:

  • veszélyben a budapesti állomások akadálymentesítése (Békásmegyer, Margit híd),
  • az érdemi csomóponti fejlesztések, közös busz- és hévállomások Pomázon vagy Szentendrén,
  • az érdemi városi integráció, zöldítés, a XXI. század derekán elvárható építészeti minőség.
  • És törölnék a lehetőséget az esztergomi vonalról való beközlekedésre a Batthyány tér felé, ami az esztergomi vonal kapacitásának bővítéséhez kellene.

Úgy látszik, a budapesti és az agglomerációs utasok nem számítanak – ezt jelenti ugyanis ez a „racionalizálás”.

Vitézy szerint ebben a projektben is óriási káoszt fog majd maga mögött hagyni így Lázár János, hiszen módosított és aktualizált tervek nélkül, a félbehagyott tervezés közepén kiírni egy kivitelezést teljesen szakszerűtlen.

Viszont egy aranybánya és végtelen időhúzási lehetőség lesz a kivitelező számára… 

Persze a szentendrei vonal utasai még így is jobban járnak, mint a ráckevei, gödöllői vagy csepeli hév utasai, ahol már racionalizálás sincs – tette hozzá a közlekedési szakember. Az elmúlt négy év mérlege világos: Lázár János a hév-vonalak fejlesztését leállította, és a H6, H7, H8, H9 vonalakon belátható időn belül már nem is ígérik a felújításukat és az új járműveket sem.