A Napi.hu megkeresésére a Legfőbb Ügyészség sajtóosztályán megerősítették: a képviseleti kereseten túl már eddig is több lehetőség állt az ügyészség rendelkezésére a fogyasztói jogok megvédése ügyében.

Legfőbb Ügyészség kommunikációs vezetője, Fazekas Géza a Napi.hu-nak korábban elmondta: az ügyészség 2022-ben is jelentős számban, 150 esetben látott lehetőséget úgynevezett perelhárító ügyészi felhívás alkalmazására a fogyasztók védelme érdekében.

A perelhárító felhívásokat 95 százalékot meghaladó hányada webáruházat működtető vállalkozással szemben nyújtották be, illetve 80 esetben közvetlenül a fogyasztóvédelmi hatóságok eljárását kezdeményezték.

Újfajta veszélyek a digitális térben

Az elektronikus kereskedelem robbanásszerű terjedése és a digitális információözön számos új előnyt kínál a fogyasztóknak, eddig soha nem látott szintre emelhetik a fogyasztás élményét. Ezzel ugyanakkor újfajta veszélyekkel is szembesülünk.

A fogyasztók adatainak tömeges gyűjtésével, a mesterséges intelligenciával elemzett fogyasztói szokásokkal, a félrevezető reklámokkal, és az ellenőrizetlen minőségű termékekkel szemben egyre védtelenebbek vagyunk.

Persze, bármikor bírósághoz fordulhatunk a jogaink megvédése érdekében, de ez esetben is akadályokkal szembesülhetünk. A jog világában elveszettnek érezhetjük magunkat, a magas perköltség kockázata, a bonyolult jogi eljárásoktól és a pereskedéstől való idegenkedés miatt számos esetben marad el a jogérvényesítés.

Különösen igaz ez a külföldről való vásárlás esetén. Emiatt az egyes vállalkozások akár bízhatnak is abban, hogy nem fognak a fogyasztók bírósághoz fordulni.

A fogyasztók megvédése érdekében hatékony jogvédelemre van szükség. Az ügyészség komplex eszközrendszerrel rendelkezik e területen is.

A fogyasztói jogokat sértő bűncselekmények esetén az ügyészek a büntetőeljárási jogköreiket gyakorolják, míg a közérdekvédelmi feladatokat ellátó ügyészek pert indítanak a fogyasztók polgári jogainak védelme érdekében.

Az ügyész színre lép

A képviseleti keresetet a közérdekvédelmi ügyész indítja meg, de azt bárki kezdeményezheti az ügyészségen. A kezdeményezés minden fogyasztó számára ingyenes. A képviseleti kereset benyújtásáról az ügyész dönt, és akkor fordul bírósághoz, ha annak törvényi feltételei fennállnak.

A képviseleti keresetet az ügyész nem az egyéni fogyasztó (bejelentő) érdekében indítja meg, hanem minden olyan személy érdekében, akit a jogsértés érint, vagy érinthet.

A fogyasztói érdekeket a bíróság előtt a közérdekvédelmi ügyész képviseli, a fogyasztók személyesen nem vesznek részt a perben, így nem kell gondoskodni jogi képviseletről, és perköltség sem hárul rájuk.

A képviseleti keresetben az ügyész a fogyasztókat érő jogsértés megszüntetését, vagy annak konkrét orvoslását is kérheti, így például a hibás termékek kicserélését, a vételár visszatérítését, vagy a fogyasztók kárának pénzbeli megtérítését.

A fogyasztók a keresetről, a per állásáról és a bíróság ítéletéről több forrásból is tájékozódhatnak. A perindításra feljogosított szervezetek és a fogyasztóvédelemért felelős miniszter a honlapjukon tájékoztatást nyújtanak minderről.

bíróság pedig az ítéletben olyan szövegű nyilvános közlemény közzétételét rendelheti el, amely alapján az ítélettel érintett (károsult) fogyasztóknak a jogosultsága felismerhető. A vállalkozás köteles az ítélet szerint eljárni, de önkéntes teljesítés hiányában a fogyasztók az ítélet alapján bírósági végrehajtást is kezdeményezhetnek.

A képviseleti kereset alapján a közérdekvédelmi ügyész tehát akár több ezer vagy százezer fogyasztó jogait érvényesítheti, és a fogyasztók kára úgy térülhet meg, hogy a bírósági perben nem kell részt venniük.