Kovács-Besenyi Kitti a sztrájkbizottság elnökhelyettese, az MBMH Vasas Alapszervezetének titkárhelyettese az Economx érdeklődésére elmondta, körülbelül százhatvan fő fog részt venni a szakszervezet mai figyelmeztető sztrájkjában, a fényezőüzem és az összeszerelő-üzem bizonyos részein, valamint a présüzem egészében fog szünetelni a munkavégzés.

Harmincöt Merci

szakszervezet célja, hogy egy olyan megállapodást kössenek a cégvezetéssel, amely megfelelő a tagok és a kollégák számára is.

Ha nem tudunk megállapodni, akkor egy hosszabb sztrájkot fogunk meghirdetni, ami már a teljes gyár területére ki fog terjedni, és minden műszakot érinteni fog

– hangsúlyozta Kovács-Besenyi Kitti.

A sztrájkbizottság elnökhelyettese azt is kiemelte, hogy a sztrájkhajlandóság érezhető a kollégák részéről, a szakszervezet felméréséből ezt már leszűrhették, igaz, egyelőre még vannak olyan üzemterületek, műszakok, ahol nem tudtak egyeztetni a munkavállalókkal.

Elmondta azt is, hogy eddig tizennégy tárgyalási fordulón vannak túl a cégvezetéssel, és a legutóbbi néhány alkalommal már nem kaptak új ajánlatot, így nem tudták elmozdítani a vállalat vezetését az általuk felkínált javaslatcsomagtól.

Úgy gondoljuk, ha nem tudunk megállapodni a tárgyalóasztalnál, mert ha nincs új ajánlat, akkor nincs miről beszélni

– fogalmazott Kovács-Besenyi Kitti. Hozzátette: a mai figyelmeztető akciójukkal szeretnék megmutatni, hogy a kisebb bérkategóriában dolgozó kollégáik munkája is sokat ér, ezért akarnak kiharcolni magasabb béremelést,

„mert a legutóbbi ajánlat, amit kaptunk, az számunkra sértő”

– magyarázta az érdekvédelmi vezető.

Megtudtuk azt is, hogy decemberben egyszer már szüneteltették a tárgyalásokat, amelyek januárban újrakezdődtek, de mivel új ajánlat nem érkezett, ezért döntöttek a szakszervezetnél a sztrájkbizottság megalakításáról. Jelenleg csupán egyeztető megbeszélések zajlanak a felek között. Azt egyelőre nem tudta megmondani, mikor fognak újra asztalhoz ülni, és a bérekről tárgyalni.

Harmincöt darab full-extrás E-class Mercedes értéke a különbség a cég és szakszervezet ajánlata között, ekkora összegről szól a vita

– hozott egy plasztikus példát Kovács-Besenyi Kitti.

Mercedes E-class autók 2020. január 9-én Brüsszelben
Mercedes E-class autók 2020. január 9-én Brüsszelben
Kép: Getty Images / Sjoerd van der Wal

Elfogyott a türelem

A Vasas Szakszervezeti Szövetség Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-nél működő MBMH Vasas Alapszervezet korábban arról tájékoztatta az Economxot, hogy tagjaik és a munkavállalók figyelmeztető sztrájkot tartanak a kecskeméti telephely három szervezeti egységénél (présüzem, fényezőüzem, összeszerelő-üzem) 2024. március 13-án 15 és 17 óra között a 2024. évi bérköveteléseikért.

Közölték azt is, hogy 2023 októbere óta tizennégy bértárgyalási fordulóra került sor, azonban mind a mai napig nincs bérmegállapodás 2024-re. Sőt, a munkáltató ahhoz sem járult hozzá, hogy a cégnél dolgozó munkavállalók megismerjék a bérajánlatát.

„A munkavállalók türelme elfogyott!”

– írták, ezért 2024. február 26-án megalakult a sztrájkbizottság, amely sztrájkköveteléseivel a munkavállalók döntő része egyetért.

Az MBMH Vasas Alapszervezet követelései:

  • 14 százalékos alapbéremelés 2024-re;
  • 12 százalékos alapbéremelés 2025-re;
  • mindkét évben 600 000 forint cafeteria kifizetés;
  • a vakáció juttatás 600 000 forintra emelése;
  • kilóméterenként 40 forintos bejárási támogatás;
  • 8 nap szabadság, amivel a munkavállalók rendelkeznek;
  • 2025-ben egyszeri bruttó 250 000 forintos kifizetés;
  • 2026-ban egyszeri 500 000 forintos kifizetés;
  • a Munka Törvénykönyve által a szakszervezet részére biztosított munkaidő-kedvezmény mértékén felül 20 százalék munkaidő-kedvezmény biztosítása.
Kerestük a Mercedes-Benz gyár sajtóosztályát is, amint a sztrájkkal kapcsolatos kérdéseinkre válaszolnak, az álláspontjukat ismertetjük olvasóinkkal is.