„Itt az augusztus pontossági statisztikája! A nyár harmadik hónapjának nagy kérdése az volt, hogy folytatódik-e az a kedvező főszezoni tendencia, amit olyan tudatos lépésekkel igyekeztünk megteremteni, mint a mozdonybeszerzés vagy a pálya stratégiai pontjainak megerősítése” – írta keddi Facebook-posztjában Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója, aki válasz gyanánt egyúttal mellékelte a vasúttársaság augusztusi havi riportját ismertető közleményét is.

Ebben azt írták,

megtört az „augusztusi átok”: a nyár utolsó hónapjában 7 százalékkal voltak pontosabbak a vonatok, mint egy évvel korábban.

„Hivatalosan is vége a nyárnak: az iskolakezdéstől már utószezoni menetrend szerint közlekednek a MÁV-csoport járatai, az augusztusi adatokkal pedig immár teljessé vált a nyári időszakra vonatkozó összefoglaló statisztika” – fogalmaztak, jelezve, az augusztusi adatsort azért is előzte meg nagy várakozás, mert hagyományosan ennek a hónapnak a menetrendszerűsége szokott az egyik legrosszabb lenni az évben.

Az átok megtöréséhez azt fűzték hozzá: részben a célzott pályaépítéseknek, részben a mozdonybeszerzéseknek, illetve más, flottaerősítő lépéseknek köszönhetően a nyár utolsó hónapjában is folytatódni tudott az a tendencia, amely már júniusban és júliusban is megfigyelhető volt – még a nyár eleji nagy viharok ellenére is. A tavalyi adatokkal összevetve mégis jól kivehető, hogy idén elmaradt a menetrendszerűség szokásos nyári „beszakadása”. 

Pedig az utasokon és a munkatársainkon túl a vasúti infrastruktúrát és járműállományt is megterhelő extrém hőség idén sem maradt el: 2025 augusztusában a középhőmérséklet országosan 0,5 fokkal haladta meg az 1991–2020-as átlagot, ráadásul közel kéttucat (!) halálos gázolás és több útátjárós baleset is akadályozta a menetrend szerinti közlekedést

– idézték fel, majd ismertették: „a 2024-es augusztushoz képest 6,58 százalékos javulás következett be, ráadásul a késéseknek sikerült csökkentenünk mind a számát, mind az átlagos hosszát: a pontatlanságok zöme 6-15 perc között alakult, míg az – 50 százalékos jegyár-visszatérítéssel kompenzált – 20 percnél nagyobb késés a vonatok kevesebb, mint 4 százalékánál fordult elő. Augusztusban a késési biztosítás keretében 137,2 millió forintot fizettünk vissza az utasainknak” – jegyezték meg.

Jelezték, tavaly augusztushoz képest a Balatonnál is javult a menetrendszerűség: az észak-balatoni vonalon közel 9 százalékkal, a dél-balatonin közel 7 százalékkal. Ugyancsak jobban teljesítettek a miskolci, a hidasnémeti, a békéscsabai és a szegedi vonalak, előbbiek a folyamatosan beálló nagyteljesítményű villanymozdonyok, utóbbiak a nyáron ideiglenesen bevezetett motorvonati üzem miatt is.

Sok teendő maradt viszont a 100-as Budapest–Debrecen–Záhony vasútvonalon, amely az augusztusi statisztika egyik sereghajtója lett. A vonalon a közeljövőben további karbantartási, felújítási munkálatokat tervezünk a menetrendszerűség javítása érdekében 

– látták be, hozzátéve, a HÉV-üzem augusztusban kiemelt feladatokkal nézett szembe: a zöld szerelvények kiszolgálták a Forma-1 Magyar Nagydíj, a Sziget Fesztivál és augusztus 20-i események tömeges utasigényeit. Több nagy főváros környéki felhőszakadás ellenére is remekül helyt álltak, 99,64 százalékos menetrendszerűségi értéket produkálva.

Arra is kitértek, az IC-vonatok és a rajtuk található prémium ülőhelyek az értékesítési adatok tanulsága szerint továbbra is népszerűek maradtak. Kerékpáros utasaik száma a nyár utolsó hónapjában is kiemelkedően magas volt. Az eladott vármegye- és országbérletek száma pedig nemhogy csökkent volna, mint az tanszünetben szokásos, hanem még növekedett is júliushoz képest.

Egy korszak lezárult, többet ne keresse a MÁV Elvirát

A cégcsoport megszüntette a 2000-es évek óta működő oldalát, így innentől már csak az Emmán kaphatunk tájékozódást a menetrendekről. Bővebben >>>