„Szóval ha jól értem, mintha vettünk volna egy új elektromos autót, csak nincs hozzá töltőnk?” - foglalta össze a helyzetet Vitézy Dávid, a Fővárosi Önkormányzat klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának elnöke a testület legutóbbi ülésén. A Telex szerint a kijelentés akkor hangzott el, amikor a BKV és a BKK szakemberei beszámoltak arról, hogy komoly gondokat okozhat, ha Budapest nem ad pénzt az új villamosok üzemeltetéséhez szükséges fejlesztésekre.

A főváros 51 új, alacsonypadlós CAF villamost rendelt, amelyek finanszírozása uniós forrásból, nehéz kormány-főváros alku után állt össze, a járművek folyamatosan érkeznek Budapestre, de a hozzájuk szükséges háttérinfrastruktúra kiépítése elmaradt.

A ferencvárosi kocsiszínt még fel kellene újítani, két másikat pedig bővíteni kellene ahhoz, hogy az új járműveket tárolni és karbantartani lehessen.

A probléma nem új: a BKV már 2022-ben jelezte, hogy a CAF villamosok szélesebbek, mint a régiek, így fejlesztésekre lesz szükség.

A 2-es villamos vonalán például a több mint 50 éves Ganzokat váltanák le, de a város nem végezte el a szükséges módosításokat a viaduktnál és az alagútnál. A Szabadság hídon való közlekedésre is csak komoly átalakítás után lennének alkalmasak az új járművek, amiről már alig esik szó.

A BKV három forgatókönyvet dolgozott ki. 

1. Teljes fejlesztési csomag, 32,5 milliárd forint

A cél az lenne, hogy az új CAF villamosok minél több új vonalon közlekedhessenek (pl. 2-es, 23-as, 24-es, 61-es, 62/62A).

Ehhez fel kellene újítani vagy át kellene építeni:

  • vágányokat,
  • áramellátást,
  • jelzőberendezéseket,
  • peronokat (akadálymentesítés, megemelés),
  • valamint a ferencvárosi és további kocsiszíneket (tárolás, karbantartás).

A főváros forráshiánya miatt erre a verzióra esély sincs.

2. Szűkített fejlesztés, 6,5 milliárd forint

Kimaradnak belőle az új vonalak, az új villamosok csak a meglévő, jelenleg is CAF-ok által használt vonalakon közlekednének: 1-es, 14-es, 42-es, 56/56A, 69-es.

A fejlesztés csak a kocsiszínekre (tárolás és karbantartás) koncentrál:

  • főként a ferencvárosi telephely bővítése, korszerűsítése lenne a cél.

Erre sincs pénz.

3. Minimálcsomag, 340 millió forint

  • Ez lényegében „tűzoltás”: csak két kocsiszín (angyalföldi és ferencvárosi) legszükségesebb átalakításait tartalmazza.
  • Nem oldja meg a karbantartás problémáját, és a járművek mozgatása a kocsiszínek között évi 400 millió forintos többletköltséget okozna.

A helyzet jelenleg odáig fajult, hogy még a minimális, 340 milliós fejlesztésre sincs forrás. A bizottság ezért felkérte a főpolgármestert, hogy gondoskodjon legalább a legalapvetőbb feltételek megteremtéséről.

Frissítés: a BKK reakciója

Cikkünk megjelenése után a BKK sajtóosztálya megkereste szerkesztőségünket, és kiegészítést küldött a fent leírtakhoz. A BKK által küldött választ változtatás nélkül közöljük.

A Kormánnyal való tárgyalások során a BKK és a Főváros világossá tette, hogy akkor teljes a csomag, akkor hasznosulnak megfelelően és tudják szolgálni a budapestieket a villamosok, ha a hozzá kapcsolódó hálózati és kocsiszíni infrastruktúrák is elkészülnek, biztosított ezek forrása is – minderről kommunikált is a BKK.

Ennek megfelelően az infrastrukturális fejlesztések (vonali fejlesztések, kocsiszínek is) bekerültek az RRF forrás helyreállítási tervébe a hozzá kapcsolódó forrással összesen 96,4 Mrd Ft értékben. Erről kormányhatározat is született (1495 /2021. (VII.23.), mely tartalmazza az infrastruktúra fejlesztéseket is.

A BKK erre alapozva készítette elő, a BKV-val és a Fővárossal is szoros együttműködésben a szükséges fejlesztéseket. Sőt, a villamosok lehívása is erre a fejlesztési csomagra számítva történt meg. Az infrastruktúrafejlesztéseket a BKK és a BKV előkészítette az EU források fogadására, hogy amennyiben az infrastruktúra is megkapjuk a pénzt azonnal indíthatóak legyenek:

  • Vonali infra (2-24-51A-14-62-69): A 2-24-es villamosok infrastruktúra tervezése a júniusi közgyűlési döntést követően indítható. A 2-es vonal vonatkozásában a Viadukt felújítására és a vágányzóna átépítésével vágánytengelytávolság szélesítésére a kivitelezési közbeszerzési felhívás megjelent, ajánlattételi határidő. A 14-es villamos beavatkozásait Angyalföld kocsiszínnel egy tenderben kezeljük. Az 51A, 62, 69 vonali beavatkozásait ősszel tervezzük indítani. Az áramellátási feladatokat külön tenderben a szeptemberi Közgyűlésre tervezzük bevinni. A megvalósítás feltétele az EU támogatás biztosítása.
  • Kocsiszínek: Három kocsiszín - Angyalföld kocsiszín, Ferencváros kocsiszín, Száva kocsiszín - fejlesztése szükséges a CAF-tól megrendelt kocsiszíni berendezések elhelyezéséhez, illetve a CAF-ok elhelyezése miatt. Angyalföld kocsiszínben egy homoktöltő kerül elhelyezésre (tervezési közbeszerzés indításáról szeptemberi KGY dönt), Ferencvárosban egy mosó és egy homoktöltő (tervezési közbeszerzés indításról főpolgármesteri döntés született), az ÉKM költségellenőrzést indítja a BKK, Száva kocsiszínbe egy emelőberendezésre közbeszerzési eljárás megjelent (az eljárás már ÉKM költségellenőrzése megtörtént). További egy emelő átalakítási munkák nélkül Hungária kocsiszínbe kerül. A megvalósítás feltétele az EU támogatás biztosítása.
  • Akadálymentesítés: 2-es villamos peronjai (Fővám, Boráros) és Leányka utca BKK saját teljesítésben újraengedélyezi. Kivitelezésre megjelent tenderek az 50-es és 56-os peronokra ajánlati felhívások  megjelentek. A megvalósítás feltétele az EU támogatás biztosítása.

A fejlesztések előkészítéseit időben lassítja az Állami beruházási törvény új rendelkezései, illetve a közbeszerzési feladatok kormányzati szerveinek tanúsításai.