Az új vagy használt nyugati gépek vásárlása alternatíva lehet a szovjet időkből származó Mi-24-es harci helikopterek nagyjavítására és modernizációjára, ha a felújítás költségei meghaladnák a gépenkénti 2-3 millió dollárt - mondta lapunknak Kovács Géza Péter, a Dunai Repülőgépgyár Rt. elnök-vezérigazgatója. Összehasonlításként: egy új, felfegyverzett Mi-24-es ára mintegy 20 millió dollárra becsülhető, egy többcélú Mi-8-as helikopter katalógusára pedig 4,5-5 millió dollár. Az USA tengerészgyalogsága honlapjának tanúsága szerint egy új AH-1W Super Cobra harci helikopter ára 10,7, egy AH-64 Apache harci helikopteré 14 millió dollár. (A románok korábbi terveik szerint az amerikai Cobrát rendszeresítenék.) Az árak minden esetben fegyverzet nélkül értendők. Megoldás lehet a használt eszközök vásárlása, itt szóba jöhet több ország légiereje is. Új és régebbi típusból bőven van választék, így az említett amerikaiakon kívül figyelembe lehet venni az EADS Eurocopter által fejlesztett Tigert. Emellett a piacon további típusok is megtalálhatók, így a dél-afrikai Rooivalk vagy az olasz Mangusta. Kovács szerint a szovjet-orosz gépek modernizációja akkor éri meg, ha azok még legalább 15 évig rendszerben tarthatók lesznek. Magyarországon ez - ártól függően - legfeljebb 32 Mi-24-est érint majd. A pontos árat egyelőre még megbecsülni sem lehet, mivel a Lengyelországban készülő prototípus, valamint a külföldi beszállítók árai sem ismertek még. Kárász János a Honvédelmi Minisztérium - azóta leváltott - védelemgazdasági helyettes államtitkára korábban úgy nyilatkozott a Magyar Honvéd című lapnak, hogy a prototípus ára a lengyel partnerek szerint 9-13 millió dollár között lesz. Az előzetes becslések szerint a választott csomagtól függően a 32 Mi-24-es modernizációja összességében 30-60 milliárd forintra tehető, ami gépenként 1-2 milliárd forint, azaz 4-8 millió dollár. A modernizációra a katonai szakértők két elképzelést fogalmaztak meg, az egyik 23-24, a bővebb pedig 39 változtatást tartalmaz. A műszaki leírások elkészülte és árkalkulációja után kell eldönteni, melyik utat választja az ország. Később dőlhet el, hogy mely cégek vesznek részt a munkában és honnan származnak majd a beépített eszközök. A lengyelek ez év szeptemberében írnak ki nemzetközi tendert beszállítók kiválasztására. Lehetséges, hogy a szériamunkálatokat minden ország külön végzi el saját hadiipari bázisán. Magyarországon a Dunai Repülőgépgyár Rt.-nek van az oroszok által jóváhagyott és aktualizált engedélye a Mi-24-esek nagygeneráljának ipari javításának elvégzésére, ami a modernizáláshoz, illetve az élettartam hosszabbításához elengedhetetlen - mondta Kovács. (A típus hadseregen belüli használhatóbbá tételéhez a HM EI Rt. is hozzájárult saját fejlesztéseivel.) Kovács szerint gondot jelent azonban, hogy a V4 országok hadiipara más-más szinten van, így együttműködésüket még ki kell alakítani. A magyarországi korszerűsítés a jelenlegi álláspont szerint 2004-ben indulhat meg. A modernizációt követően a Mi-24-es több képességgel gyarapodik, köztük éjszakai bevetések végrehajtására is alkalmassá teszik a egykori orosz-afgán háborúban „repülő lőszeresvagonként” elhíresült típust. Bakonyi Attila