A kölcsönös szakmai támogatás jegyében stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével (VOSZ) – olvasható a két szövetség közleményében. A stratégiai együttműködés célja, hogy támogassa a magyar vállalkozói szektor biztosítási tudatosságát, valamint javítsa a biztosítási szektorban dolgozó biztosítási tanácsadók vállalkozásfejlesztési ismereteit. 

Egy, az OECD pénzügyi kultúra fejlesztésével foglalkozó nemzetközi kutatása szerint – amely 2023-ban harmadik alkalommal mérte fel 39 ország felnőtt lakosságának pénzügyi ismereteit – az átlagos pénzügyi jártasság pontszáma 100 pontból 60 pont lett, ami 10 ponttal marad el a felnőtteknek meghatározott minimum 70 ponttól. 

A minimum 70 pontot elérő felnőttek aránya Magyarországon csak 23 százalék, ezzel szemben Németországban 75 százalék, Írországban 57 százalék, az OECD országban pedig átlagosan 39 százalék.

A pénzügyi ismeretekkel kapcsolatosan megállapítható, hogy a vizsgált országok felnőtt lakosságának átlagosan mintegy 84 százaléka érti az infláció definícióját, de csak 63 százalékuk tudja a pénz időértékének fogalmát saját megtakarításaira vonatkoztatni, és csupán 42 százalékuk rendelkezik megfelelő ismeretekkel a kamatos kamatról, amit a megtakarítással rendelkező felnőttek közül is csupán közel minden második, 46 százalékuk ért. A pénzügyi tudatosságot vizsgálva kiderült, hogy bár a válaszadók közül átlagosan 10-ből 7-en a vásárlás előtt alaposan megfontolják, hogy megengedhetik-e maguknak az adott terméket vagy szolgáltatást, valamivel több mint a felnőttek egynegyede (26 százalék) hasonlítja össze a különböző szolgáltatók pénzügyi termékeit, és csak 24 százalékuk fordul tanácsért független szakértőhöz pénzügyi termékek vagy szolgáltatások vásárlása előtt. 

Többek között a nemzetközi kutatás is ráerősített, hogy 

a lakosság és a vállalkozások biztosítási, pénzügyi, valamint vállalkozási ismereteinek fejlesztésére jelentős tér mutatkozik hazánkban

– fogalmaztak igen finoman a közleményben. A két szervezet szerint, ahhoz, hogy ez a fajta tudatosság a mindennapi életben mindhárom területen készség szinten beépüljön, komplex programra van szükség, ahol az egyes szakmai ismereteket, gyakorlati tanácsokat, edukációs előadásokat olyan szervezetek biztosítják, akik maguk is mély szektorális rálátással és gyakorlati tudással rendelkeznek.

A stratégiai együttműködés több mint egy kölcsönös információátadás

Az MBTSZ és a VOSZ elkötelezett a biztosítási és vállalkozásfejlesztési ismeretek széles körben történő elterjesztése iránt. Szakmai ismereteik felhasználásával a biztosítási és vállalkozásfejlesztési területen tananyagokat, kérdőíveket, ajánlásokat, útmutatókat dolgoznak ki, megosztják egymással kiadványaikat, publikációikat, kutatásaikat és friss elemzéseiket, valamint részvételi és előadási lehetőséget biztosítanak egymásnak az általuk szervezett szakmai-tudományos rendezvényeken. Az aktív kapcsolattartás jegyében rendszeres szakmai találkozókat szerveznek, ahol bemutatják a tagoknak saját tevékenységüket, és azt, miként tudják mindezek révén támogatni egymás munkáját – olvasható a közleményben.

„A biztonságos cégműködés alapja, hogy az adott vállalkozás működéséhez igazított, megfelelő biztosítási programmal rendelkezzen. A VOSZ a magyar vállalkozások biztosítási edukációját az MBTSZ-szel szakmai partnerségben kívánja a jövőben megvalósítani” – idézik Eppel János VOSZ-elnököt.

Keszthelyi Erik, az MBTSZ elnöke közölte, hogy szövetségük a fenti célokat erősítve katalizátora kíván lenni a biztosítási piac fejlődésének, aktív szerepet vállalva a tanácsadói szakma presztízsének magas szintre emelésében, melyhez szerinte a biztosítási tanácsadók vállalkozásfejlesztési ismeretinek támogatása elengedhetetlen. „Büszkék vagyunk rá, hogy célkitűzésünket egy olyan rangos szakmai partnerrel együttműködésben valósíthatjuk meg, mint a több mint 60 ezer vállalkozást magában foglaló VOSZ.” 

Rajtunk is múlik, hogy lesz-e pénze a gyereknek ha felnőtt lesz

A szülők 80 százaléka szerint a pénzügyi tudatosság fejlesztésében az otthoni minta a leginkább meghatározó. A többségnek viszont nehézséget jelent az ismeretek átadása.