Felkavarta az állóvizet az Államadósság Kezelő Központ szeptember 25-i közleménye, amely szerint e hónaptól teljesen új konstrukcióra váltott négy lakossági állampapír. Az egyik legfontosabb változás a Magyar Állampapír Plusszal (MÁP+) kapcsolatos, a kibocsátó itt a magánbefektetőknek kedvező döntést hozott: a papírt lejáratig megtartva már évi 6,97 százalék hozam realizálható, szemben az eddigi sorozatokra jellemző 6,23 százalékkal.

A magasabb kamatozás mindenképp előny a megtakarítók szempontjából, van azonban egy apró részlet, amire érdemes figyelni, ha valaki az 5 éves futamidő közben szeretne megválni ezektől a kötvényektől. A MÁP+ megtartja a befektetők által leginkább kedvelt jellemzőjét, vagyis a kamatfizetést követő 5 munkanapon továbbra is veszteség nélkül, a névérték 100 százalékán lehet visszaváltani. Mindez persze nem azt jelenti, hogy az év további 360 napján ne lehetne megválni a MÁP+ papíroktól. Ennek azonban költsége van, a forgalmazók (köztük a kincstár) napi vételi árfolyamot jegyeznek a MÁP Pluszra (is), így a futamidő alatt bármikor eladhatók a kötvények. 

Ennek költsége azonban októbertől 1 százalékra emelkedett, a befektetőknek elég ránézni a kincstári árfolyamjegyzés adatsorra, leszámítva a kamatfordulónál járó kötvényeket, az összes további MÁP Pluszt (tehát az október előtt kibocsátottakat is) 99 százalékos nettó árfolyamon vásárolja vissza a kincstár. 

Kép: allampapir.hu

A visszavásárlási árfolyam korábban, 2022-től a kincstárnál 99,5 százalék volt, tehát csak fél százalék volt a befektető költsége. Előtte pedig mindössze 0,25 százalék volt ugyanez a díj.

Arra érdemes figyelni, hogy aki nem a kincstárnál parkoltatja az állampapírjait, a visszaváltási díj a bankoknál és a befektetési szolgáltatóknál akár még magasabb is lehet 1 százaléknál. 

A lépéssel kiegyenlítődtek a költségek, hiszen a MÁP+ visszaváltási díját is felemelte a kincstár a többi lakossági kötvénynél, például a FixMÁP-nál megszokott szintre. 

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!