Thékes István oktatáskutató az NMHH megbízásából készített kutatásában felső tagozatos diákokat és nyelvtanárokat kérdezett az online nyelvtanulással kapcsolatos szokásaikról és attitűdjükről. A válaszadók negyede még mindig a tantermi nyelvtanulást preferálja és a megkérdezett diákok felének nincs olyan elvárása, hogy a nyelvórákon a tanár bármiféle digitális eszközt alkalmazzon. Azonban a válaszadó tanulók 42 százalék kifejezetten elvárja, hogy digitális eszközöket is felhasználjon az oktató, illetve a diákok 55 százalék szívesen használná a tanórákon a mobiltelefonját. A másik oldalról a nyelvtanárok is rendkívül pártolják a digitális eszközök alkalmazását. 

Egy másik kutatás az vizsgálta, hogy mely applikációk segítik legjobban a nyelvtanulást. A Szűts Zoltán, Törteli Telek Márta, Móser Anna és Radics Krisztina által jegyzett tanulmány megkülönbözteti a szókincs elsajátítása szempontjából fontos applikációkat, ezek közül a legnépszerűbb az időközönkénti ismétlés elvén alapuló szókártyás alkalmazások, mint a SuperMemo, az Anki, a Memrise és a Quizlet.

Másrészt a minden tanulási készséget fejlesztő okos nyelvkönyveket, illetve az olyan nyelvtanuló alkalmazásokat mint a DuoLingo, Xeropan, Babbel vagy az English Grammar Book. Ezek az applikációk gyakran nem magyarul tanítják a felhasználójukat, hanem az egyik nagy világnyelven mutatják be a választott nyelvet.

A tanulmány kiemeli, hogy a számos applikáció által alkalmazott mesterséges intelligencia nagy szerephez jut a tanulási folyamat optimalizálásában: a személyre szabott, illetve együttműködésen alapuló tanulási formák elsajátításában, a figyelem fókuszálásában, valamint az MI abban is segítséget nyújt, hogy rendszeresen értesítést küld az adott célokról és feladatokról.

Thékes István fent idézett kutatása rámutat arra, hogy nincs szignifikáns különbség a nagy nyelvtanulást segítő applikációk (a Busuu, a Duolingo, a Rosetta Stone és a Xeropan) hatékonysága között, illetve hogy ezek a nyelvtanuló alkalmazások csupán a B2-es szintig való eljutásban jelentenek komoly segítséget az azt használóknak.

Onnantól csak kiegészítésként érdemes igénybe venni ezeket az applikációkat, a magasabb nyelvtudás eléréséhez már elkerülhetetlen a hagyományos tankönyvek használata és a nyelvtanári segítség. Thékes kutatásának a konklúziója, hogy az alfa generáció se fordult el a hagyományos tanulási környezettől, nyelvtanárokra a jövőben is nagy szükség lesz.