Az többé nem kérdés, hogy valamennyi híroldal és szerkesztőség szenved a látogatottság visszaesése miatt. Az Egyesült Államokban egyre nagyobb százalékban használják a ChatGPT-t, sőt, sok esetben már előnyben is részesítik a Google keresőjével szemben, miután személyre szabottabb és gyorsabb válaszokat ad. Miközben jóval kényelmesebb, hogy egyszerre több forrásból dolgozik egy modell és nem egyesével kell feltérképeznünk azokat.
A Business Insider májusban arról írt, hogy már az Egyesült Államokban is kezdenek lemondani a keresőmotorra optimalizálásról, és egyre inkább a chatbotok válaszmotorjainak optimalizációjára (Answer Engine Optimization vagy AEO) fókuszálnak. Ennek a fejlesztése azonban jelenleg két alapvető akadályba ütközik. Egyrészt nem világos, hogy egy AI-nak bevitt parancs és egy általa kiadott válasz között milyen paraméterek és feltételek mentén zajlik le a válasz kialakításának folyamata a gépben.
Ebből következik a másik probléma is, ami az, hogy a chatbotok által adott válaszok kiszámíthatatlanok, mivel akkor is képesek az előzőtől teljesen eltérő választ adni, ha ugyanazt a kérdést tesszük fel neki egymás után többször. Ez pedig élesen szembe megy a Google gyakorlatával, ahol a találatok többnyire egyformák.
Szakértők szerint ez stratégiai szempontból azt jelenti, hogy a márkáknak át kell gondolniuk, hogyan optimalizálják a felfedezhetőségüket, és kevesebb hangsúlyt kell a hagyományos SEO-taktikákra fektetniük. Ehelyett pedig olyan átfogó, hiteles tartalmakra kell összpontosítaniuk, amelyeket értékesnek ismernek el az AI-rendszerek.
A reklám nem vész el, csak átalakul
Erdős Ákos, a Hello Agency CEO-ja az Economxnak elmondta: már két évvel ezelőtt jelezték az ügyfeleiknek, hogy nem biztos, hogy a jövőben a felhasználók eljutnak a weboldalakra – mert a válaszokat közvetlenül az AI-val ellátott kereső adja. Szerintük abban rejlik emiatt a reklámügynökségek jövője, hogy AI-barát tartalmakat és kampányokat készítenek, az adatokat pedig valós időben elemzik. Ezzel együtt a weblapok jelentősége is megváltozik, mivel az AI-modelleket etetni kell.
De hogyan lehet egy AI-modellt reklámmal etetni? A szakember szerint nem a klasszikus reklámot kell AI-barát reklám alatt érteni, hanem „olyan tartalmat és jelenlétet, amit a mesterséges intelligencián alapuló rendszerek értelmezni, feldolgozni és „ajánlani” tudnak.”
Ha például ma valaki a Google-ben elektromos autókra keres rá, akkor egy hirdetésen vagy egy jól optimalizált organikus találtakon keresztül jut el az autógyártó weboldalára. Most viszont Erdős Ákos szerint ez a logika van átalakulóban.
„A SEO lényege egyre inkább az, hogy minél több releváns és hiteles tartalom legyen elérhető a neten – akár saját weboldalon, akár PR/natív-cikkek, Reddit fórum, interjúk, blogposztok formájában – hiszen az AI ebből is táplálkozik. Vagyis a tartalom mennyisége és minősége ma fontosabb, mint valaha” – állítja.
A szakember leszögezi, hogy egy AI alapú chatbot nem elad, hanem orientál, vagyis nem vásárlási kényszert generál, hanem segít dönteni. Ezért az a márkák feladata, hogy a megbízható online forrásokban jelen legyenek, válaszoljanak a felhasználók valódi kérdéseire, és biztosítsák, hogy a termékük előnyei és egyediségű tényszerű és jól dokumentált formában jelenjen meg az interneten.
„Az AI így nem reklámként kezeli a terméket, hanem releváns opcióként említi meg. Ez a „soft recommendation” típusú jelenlét hosszabb távon sokkal értékesebb, mint egy klasszikus eladási szándék” – véli Erdős Ákos.
Az Economx kérdésére a szakértő azt is kiemelte, hogy a márkák presztízs szerepe ugyan változni fog, de nem tűnik el.
Míg korábban az érzelem vezette márkakapcsolat dominált, a mesterséges intelligencia korszakában a márkák megbízhatósága, információs gazdagsága és következetessége lesz elsődleges.
A szakember ehhez egy példát is felhozott: a TripAdvisor megjelenése előtt mindenki kép és ár alapján választotta ki a szállodát magának, azóta viszont az értékelések alapján. Ettől a szállodák márkapresztízse megmaradt, de érték-alapúvá vált. Ehhez a vállalatoknak új típusú márkastratégiát kell építeniük, ahol a hitelesség számít, azonban szerinte a fenti példa is arra mutat rá, hogy ez a folyamat nem az AI-val indult.
Ismeretlen vizeken
A reklámértékesítés új horizontján már több startup is elkezdett olyan eszközöket fejleszteni, amivel elő tudja segíteni a vállalatokat ebben. Az Athena szoftvere például a különböző AI modellek működését vizsgálja, hogy meghatározza, hogyan találnak meg azok adott márkával kapcsolatos információkat.
A szoftver ehhez nyomon követi a modellek közötti különbségeket egy adott márka bemutatásában, és javaslatokat tesz az AI számára a webes tartalom optimalizálására – írja a Wall Street Journal. Egy szoftverfejlesztőknek technológiát értékesítő vállalat, a Clerk a Scrunch AI nevű startup céggel együttműködve elemzi az AI-alapú keresési forgalmat.
A keresések arányának csökkenése azonban nem csupán a Google esetében szemmel látható. Eddy Cue, az Apple szolgáltatásokért felelős alelnöke májusban arról beszélt, hogy 20 év után először csökkent a keresések volumene a Safari böngészőjében is, emiatt a vállalat fontolóra vette, hogy AI-funkciókkal bővítik.
Erre egyébként nem csupán a keresési élmény megújítása miatt lenne szüksége az Apple-nek, hanem azért is, mert az AI technológia versenyében igencsak hátul kullog a techóriás, és ez legkésőbb a jövő évig így is marad.
Lecsap a mesterséges intelligencia, új korszak kezdődik
Keddtől minden azonnali fizetési tranzakciót mesterséges intelligencia elemez valós időben a központi visszaélésszűrő rendszerben. Ez új szintre emeli az online csalások elleni védelmet. A rendszer másodpercek alatt dönt arról, mehet-e egy utalás vagy sem, így az ügyfelek észre sem veszik, de a pénzük nagyobb biztonságban lesz.Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.