Egy kínai hajózási társaság elindítja első, rögzített útvonalú konténerszállításait az Északi-sarkvidéken keresztül. A szolgáltatás szeptemberben indul, és három kínai kikötőt köt össze négy nyugat-európai célállomással.

A Haijie Shipping társaság a Kína-Európa Arctic Expressz nevet találta ki, az útvonal a Ningpo-Csousan kikötőt kapcsolja össze az Egyesült Királyság legnagyobb konténerkikötőjével, Felixstowe-val, ahonnan a szállítmányok tovább haladnak Rotterdamba, Hamburgba, és Gdanskba. 

A brit célállomásig a menetidő mindössze 18 nap lesz, ami kevesebb, mint fele a Szuezi-csatornán áthaladó, hagyományos tengeri útvonalnak. A szolgáltatás egyelőre szezonálisként indul,

az időjárási időablak nagyjából július végétől november elejéig tart.

Az első cargo szeptember 20-ára teljesen megtelt. Ami nem akkora meglepetés, tekintve, hogy először alacsony kapacitású, 4 890 sztenderd konténer befogadására alkalmas hajókat indít a társaság. Az időzítés sem véletlen, szeptember végén ugyanis már elindulnak a karácsonyi ajándékszezonra megrendelt első szállítmányok Európa felé. A négy európai kikötőt aszerint választották ki, hogy azokban a leggyorsabb a kirakodás átlagideje. 

A Haijie Shipping tervezett útvonala

A High North News szaklap szerint a Haijie újítása épp utóbbiban rejlik, vagyis abban, hogy nem csak egy célállomást érintenek a konténerszállítók.

Tavaly 17 szállítmány haladt át az északi jeges vizeken, legtöbb alkalommal egy másik társaság, a szintén kínai Newnew Shipping üzemeltetésében. 

Az is újítás, hogy a Haijie teljes mértékben elkerüli az orosz kikötőket, pedig tavaly az Északi-tengeri útvonalon áthaladó szállítmányok többnyire Kína és Oroszország közt fordultak meg.

Az áthaladást a következő hónaptól Kína közlekedési minisztériumának Északi-tengeri navigációs támogatási központja is segíti.

2026-tól ha dugókra nem is kell számítani, a hajóforgalom bővülhet a térségben. Dél-Korea nemrégiben számolt be arról, hogy a jövő nyártól szintén megpróbálja megvetni lábát a sarkvidéki áruszállításban.