A V4 országai közül Szlovákia rendelkezik a legnagyobb, 5,8 százalékos exportaránnyal az Egyesült Államok felé.

Amennyiben Donald Trump vámintézkedéseket vezet be az Európai Unióval szemben, Pozsonyt ez nagyon súlyosan érintené.

A kivitelben az autók dominálnak. Éves szinten mintegy 4,5 milliárd euró értékben exportáltunk az Egyesült Államokba, amelyből 90 százalékot gépek és autók tesznek ki. Tehát lényeges, hogy az USA bevezeti-e a vámokat vagy sem

 – hívta fel a figyelmet a napokban Ladislav Kamenicky (Smer-SD) szlovák pénzügyminiszter.

A Szlovák Ipari és Közlekedési Szövetség (APZD) brutális autóipari veszteségekre és több ezer munkahely megszűnésére hívta fel a figyelmet amerikai vámok esetén.

„Ha Donald Trump vámot vezet be az Európai Unióval szemben, a szlovákiai vállalatok kénytelenek lesznek szembenézni a termékeik drágulásával, ami csökkenti az amerikai piacon történő eladásokat és veszélyezteti a munkahelyeket Szlovákiában” – fogalmazott az APZD főtitkára a TASR hírügynökség kérdésére. Andrej Lasz hozzátette:

Ha 10 százalékos vámot vezetnek be az európai autókra, a Szlovákiában gyártott autók drágulni fognak az amerikai piacon, és az eladásuk akár 6-9 százalékkal is csökkenhet. Csak ezen a területen 150-300 millió euró közötti exportveszteségre lehet számítani évente... Úgy tűnik, hogy az európai iparra nagyon nehéz évek várnak.


A szlovákiai autóipari termékek iránti kereslet csökkenése szakértők szerint több ezer munkahelyet veszélyeztethet. Lasz hangsúlyozta, hogy az autógyárak és beszállítóik kulcsfontosságú munkaadók, különösen Szlovákia kevésbé fejlett régióiban. Ha a vámok lassítják az exportot, az mindenekelőtt a gyártásban dolgozókat érinti. Ezzel kapcsolatban azt is megjegyezte, hogy a négyszázalékos exportcsökkenés akár 0,2-0,5 százalékponttal is növelheti a munkanélküliséget Szlovákiában. 

A szövetség szerint amennyiben a kereskedelmi háborúk fokozódnak, 2029 végére a szlovák export akár 4,4 milliárd euróval is csökkenhet.

Mindemellett, mivel az Egyesült Államok kilépett a párizsi éghajlatvédelmi egyezményből, a helyi cégek nem kötelesek betartani a szigorú kibocsátási határértékeket, ami az APZD szerint olcsóbbá teszi az amerikai termelést. Ezzel az európai gyártók kettős csapást szenvednek el: A vámok miatt termékeik drágábbak lesznek az amerikai piacon, és hátrányban lesznek a hazai vállalatokkal szemben, amelyek könnyebben csökkenthetik a költségeiket – számolt be róla a Parameter.