Egy szerdán közzétett uniós tanulmány szerint az influenszerek 97 százaléka tett közzé kereskedelmi tartalmakat, ugyanakkor csupán a 20 százalékuk jelezte bennük, hogy reklámról van szó.

Az uniós végrehajtó testület, amely a vizsgálatot 22 uniós tagállam, valamint Norvégia és Izland fogyasztóvédelmi hatóságaival együtt vezette, többek között az Instagramon, a TikTok-on, a YouTube-on, a Facebookon, az X-en, a Snapchat-en, valamint a Twitch-en közzétett bejegyzéseket vizsgálta.

Az 576 közösségi tartalomgyártót vizsgáló tanulmány szerint a problémás marketinggyakorlatok „jól mutatják, mennyire fontos, hogy olyan modern, szilárd jogszabályokkal rendelkezzünk, amelyek megfelelően biztosítják a fogyasztók számára a tisztességes bánásmódot az online digitális térben" – írja a Reuters.

A Bizottság nem nevezte nevén az influenszereket, azonban megemlítette, hogy összesen 358 esetet jelöltek ki további vizsgálatra.

A posztok főként a divatról, életmódról, szépségápolásról, ételekről, utazásról és fitneszről szóltak. A tanulmány további megállapításai szerint 119 influenszer népszerűsített egészségtelen vagy veszélyes tevékenységeket, például alkoholtartalmú italokat, egészségtelen ételeket, orvosi és esztétikai kezeléseket, szerencsejátékot vagy pénzügyi szolgáltatásokat, egyebek mellett kriptokereskedelmet.

A felmérés eredményei a jövőben beépülnek majd az Európai Bizottság által 2022 tavaszán indított, az uniós fogyasztóvédelmi jogra vonatkozó digitális tisztességességi alkalmassági vizsgálatba.

A vélemény bajnokai: a fiatalok közel negyede influenszer szeretne lenni

Hatvannégymillió. Körülbelül ennyi influenszerprofil működik ma az Instagram felületén szerte a világon.