Tavaly év végén a Termelőtől a fogyasztóig (Farm to Fork) stratégia és az európai Zöld megállapodás (Green Deal) részeként terjesztette elő az Európai Bizottság az uniós állatszállítási szabályozás szigorítását.

Meghátrált az Európai Bizottság, gesztus a tüntető gazdáknak

Ursula von der Leyen kénytelen volt lépni a fokozódó politikai feszültség közepette, amivel elszenvedte az első vereségét a Bizottság nagyszabású zöld terve, a European Green Deal. A növényvédő szerek csökkentéséről szóló javaslat visszavonásának bejelentése szimbolikus meghátrálásként értelmezhető, hiszen eddig sem volt nyitottság az elfogadására.
Ha érdeklik a részletek, itt megtalálja.

Az állatok szállítás közbeni védelmével egy közel húsz éves uniós jogszabály, az 1/2005. EK-rendelet foglalkozik. Az Európai Bizottság a 2023/372 végrehajtási rendelet néven fogadta el a szabályozását szigorítását, ami a 2005-ös szabályok vonatkozásában határozza meg a változásokat – írja a Magyar Állattenyésztők Lapja.

Rövidebb és komfortosabb út

A rendelet szigorította a szállítási feltételeket, és lerövidítette az utazási időt: 

A VÁGÁSRA SZÁNT ÁLLATOK ESETÉBEN EZT 9 ÓRÁBAN MAXIMALIZÁLTÁK.

A szállítás során a pihenési, etetési és itatási időszakokra ki kell rakodni az állatokat.

Megnövelik továbbá a különböző fajok számára rendelkezésre álló minimális férőhelyek méretét és a szélsőséges hőmérsékleten történő szállításra vonatkozó feltételeket is szigorítják. Az új szabályozás előírja a valós idejű hőmérséklet és a GPS-adatok gyűjtését, a visszamenő ellenőrzések gyakorlatát pedig a szállítmányok valós idejű követésének módszere veszi át.

Magyarországon csak az illetékes vármegyei kormányhivatal engedélyével rendelkező és a járási főállatorvos által jóváhagyott járművet használó fuvarozó végezhet állatszállítást.