Az európaiak több vasútvonalat és több vonatjáratot szeretnének a nagyvárosok között, de a terjeszkedést vagy a nem megfelelő kapacitás, vagy a politikai problémák vagy a beruházások hiánya akadályozza – írja a CNN.

Ellentétben a légitársaságokkal, amelyek hónapokon belül képesek új útvonalakat létrehozni, a vasutak építése évtizedekbe és több milliárd dollárba kerül, különösen ott, ahol átlépik a nemzetközi határokat. A repülés nem érzi magát veszélyben, a kutatások már ott tartanak, hogy a mesterséges intelligencia tankolhatja meg a repülőket a levegőben.

Jelenleg az egyik ilyen a Csatorna-alagút Nagy-Britannia és Franciaország között, amelyet a Londont, a Párizst, a Brüsszelt és az Amszterdamot összekötő Eurostar lát el.

Az Eurostar jelenleg nem tudja kihasználni a hatalmas keresletet a londoni, a párizsi és az amszterdami állomáskapacitás-problémák, valamint az Egyesült Királyságban a határellenőrző személyzet hiánya miatt. Míg a Csatorna-alagút járatain bőven lenne hely az utasoknak, a határőrök nem tudnak óránként annyi embert ellenőrizni.

A változás azonban még az évtized vége előtt megtörténhet.

Majdnem 30 éves monopólium után az Eurostarnak kihívói lettek a nemzetközi útvonalakon, a verseny pedig több vonatot, nagyobb választékot és alacsonyabb viteldíjakat kínál. Az új startup, a Heuro, amely november 14-én mutatkozott be. A holland vállalkozók triója által alapított cég célja, hogy 2028-tól közvetlenül versenyezzen az Eurostarral az Amszterdam-Párizs/London útvonalakon, napi 15 járattal Londonba és 16-tal Párizsba.

A Heuro egyelőre nem árulta el, hogy mennyibe kerülnének a jegyei, de azt tervezi, hogy alákínál az Eurostar árainak, és további járatokat indít más városokba is, ha sikeres lesz. Az Eurostar nem kommentálta a bejelentést.

Valamit tudhatnak, akik kiábrándultak a repülésből - így utaznak

Az éjszakai vonatok Európa-szerte újjáéledtek a több évtizedes hanyatlás után, és felvetik, hogy a repülés alternatívája lehet – fenntarthatóság szempontjából. Az elkövetkező évtizedekben fontos résszerepet játszhatnak – és fognak is – az 500 és 1000 mérföld közötti távolsági útvonalakon – írta meg az Economx.

Az ALLRail által közzétett adatok szerint az elmúlt évtizedben a nagy sebességű vasúti verseny Olaszországban és Spanyolországban egyes útvonalakon 40 százalékkal csökkentette a viteldíjakat és akár 300 százalékkal bővítette a piacot.

Erich Forster, az ALLRail elnöke üdvözölte a Heuro bejelentését, mondván:

az olyan induló vállalkozások, mint a Heuro, jelentik az utasszállító vasút jövőjét.

 

A Heuro bejelentése mindössze három nappal azután történt, hogy a The Daily Telegraph brit lap arról számolt be, hogy Richard Branson Virgin birodalma négy évvel az utolsó brit szerződése után vissza akar térni a vasúti szektorba, hogy felvegye a versenyt az Eurostarral.

Branson korábban azt mondta, úgy érzi, hogy „befejezetlen dolgai” vannak a vasúti ágazatban, és a Virgin az Eurostar félelmetes versenytársává válhat, ha a pletykák igaznak bizonyulnak. Egyébként a gazdag befektetők által is támogatott spanyol startup, az Evolyn volt az első, amely októberben bejelentette, hogy 2025-től kihívás elé állítja az Eurostart a Párizs-London útvonalon, és a teljes szolgáltatása 2026-tól indul.

Mindhárom kihívó ugyanazokkal az akadályokkal néz szembe.

Mindegyiküknek olyan nagy sebességű vonatokat kell beszereznie, amelyek kompatibilisek a Csatorna-alagút szigorú tűzvédelmi előírásaival, valamint a biztonsági és az áramellátó rendszerekkel öt országban.

Európa célja eközben az, hogy 2030-ra megduplázza a nagy sebességű vasút használatát, majd 2050-re megháromszorozza a jelenlegi szintet. Csak a nagy sebességű hálózat erőteljes – és felgyorsult – bővítése érheti el ezeket a rendkívül ambiciózus célokat.

Alberto Mazzola, az Európai Vasutak Közösségének (CER) ügyvezető igazgatója elmondta, hogy szervezete egy nagy sebességű vasúti hálózatot szeretne látni, amely összeköti az összes nagyobb várost, a városi csomópontokat és a repülőtereket.

A megfizethető és kényelmes vonatokkal a vasút lesz az előnyben részesített közlekedési mód

– mondta a CNN Travelnek, hangsúlyozva, hogy az Európai Unió 27 országának mind a 27 országában be kell fektetni a nagy sebességű vasútba. Az egész EU-ra kiterjedő nagy sebességű vasúthálózat jelentős társadalmi-gazdasági és fenntarthatósági előnyt élvezhetne – tette hozzá.