Az üzleti ebéden Georgia Rolfe, a Cambridge Consultants szervezetének, a Capgemini mélytechnológiai központjának, a fenntartható technológiák vezető tanácsadója arról beszélt, hogy nem pusztán választás kérdése az éghajlathoz való alkalmazkodás, hanem üzleti és stratégiai szükségszerűség. Rámutatott, hogy a A vállalatoknak testreszabott, jövőbiztos megoldásokra van szükségük, ami azt jelenti, hogy nekik kell vezetniük az ezirányú innovációt.

A BCSDH 2025 elején publikált Towards Net Zero kutatása szerint míg a vállalatok 91 százaléka érzékeli a klímaváltozás hatásait, csupán 16 százalékuknak van klímaalkalmazkodási akcióterve.

Ugyanakkor ifj. Chikán Attila, a BCSDH elnöke kiemelte, hogy az alkalmazkodás nemcsak kockázatok elkerülését jelenti, hanem lehetőséget is. Hangsúlyozta, minden klímaalkalmazkodásra és rezilienciára irányuló fejlesztésekre fordított egy dollár több mint tíz dollár hozamot hoz tíz év alatt.

A BCSDH Time to Transform 2030 programjának keretében ajánlják a megváltozott klímához történő alkalmazkodás integrálását az üzleti stratégiába, az irányításba és a működésbe; a belső pénzügyi döntéshozatal összehangolását a rugalmas alkalmazkodása tervvel, továbbá az érintettek bevonását és integrálását a folyamatba a hatás kiterjesztéséért és a közös cselekvésért.

Az ajánláshoz kötődő javasolt akciótervben négy pontot fogalmaznak meg:

  1. Azonosítsák a vállalatra gyakorolt kockázatokat rövid és hosszú távon, beleértve az emberi egészség és a víz témakörét is.
  2. A klímakockázati elemzés, melynek szerves része a klímaalkalmazkodás, terjedjen ki az érzékenységre, kitettségre és hatásokra, lehetőségekre (mérés, célkitűzés, akciók, visszamérés).
  3. A pénzügyi döntéshozatal során határozzák meg és biztosítsák a klímaalkalmazkodáshoz és átálláshoz szükséges erőforrásokat.
  4. A klímaalkalmazkodási folyamatot terjesszék ki a teljes értékláncra a legújabb technológiák, tudományos eredmények és kutatások alkalmazásával.

Négy kategóriában díjaztak

A Fenntertható jövőért díjak nyerteseit idén a Bartus Gábor, Krizsó Szilvia, Márta Irén, Pogány Éda, Salgó István és Ürge-Vorsatz Diána alkotta 6 tagú szakmai zsűri választotta ki. A Változásvezető díjat Fazekas László (MVM) és Semsei Rudolf (Semsei Gastronomy Csoport) kapták. A Vezető nő díjat Rakó Ágnes (KPMG) és Topolcsik Melinda (Bridgestone Tatabánya Termelő Kft.) vehette át. A Legjobb Üzleti megoldás díjait a Klímavédelem és adaptáció kategóriában a Heineken, a Biodiverzitás helyreállítása kategóriában a Grundfos Magyarország Gyártó Kft. kapta. A Vállalat transzformáció díj nyertese a Lidl lett.