A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3 százalékkal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2 százalékkal emelkedtek 2024 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest, így jövedelmezőségük drámaian romlott – közölte a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület az MTI-vel.

A közlemény kiemeli, hogy a költségnövekedés kompenzálásához további 8,1 százalékos díjemelésre lett volna szükség, ezt azonban a vasúttársaságok nem tudták érvényesíteni a megbízóik felé. Ezt mutatja a Hungrail vasúti árufuvarozási indexe, melyet negyedévente publikál a szervezet. 

Eszerint a szektor versenyképessége csökken, a teljesítmények pedig zuhanó pályán vannak.

A negyedik negyedévi költségek növekedése jelentős részben az üzemeltetési költség, a kocsivizsgálói költség és a hálózat-hozzáférési díjak növekedéséből ered. A fajlagos vasúti árufuvarozási díjak átlagos emelkedésében pedig jelentős szerepe volt - a nemzetközi fuvaroknál - az árfolyam alakulásának is.

Megjegyezték, hogy a megelőző negyedévekben a fajlagos díjak még alacsonyabbak is voltak a 2023. utolsó negyedévinél, részben a szezonális hatások, részben a rugalmas díjtényezők, részben pedig amiatt, hogy a fuvarozók egyes esetekben kénytelenek voltak díjaikat csökkenteni a közúttal szembeni verseny miatt.

Lázár államtitkára: Több mint 1800 milliárd forintot költöttünk vasútfejlesztésre 2010 óta

Nagy Bálint ÉKM-államtitkár azt fejtegette, milyen eredményeket ért el a kormányzat 15 év alatt a vasút és a MÁV háza táján. Bővebben >>>