Nemrég aktív betétgyűjtésbe kezdett itthon a Revolut Bank, februári bejelentésük szerint díjcsomagtól függően eltérő kamatozású forint alapú betétet kínálnak az ügyfeleknek. A társaság egyébként már évekkel ezelőtt megszerezte a hazánkra is érvényes betétgyűjtési engedélyt, ezt a tevékenységet azonban csak most kezdték el aktívan végezni.

A litvániai székhelyű szolgáltató azonban továbbra sem szeretne magyarországi leánybanki engedélyt kérni, jogállását tekintve változatlanul határon átnyúló intézményként kínál elektronikus pénzforgalmi szolgáltatásokat, s immár betétet is – emlékeztet a jegybank.

Ez azt jelenti, hogy nem a Magyar Nemzeti Bank (MNB), hanem székhelye szerint a tevékenységét engedélyező uniós tagállam, ebben az esetben a litván jegybank felügyeli a fogyasztóvédelmi előírások betartását, míg üzleti megbízhatóságát január elsejétől az Európai Központi Bank (EKB) ellenőrzi.

Változás kellene

Miközben itthon nincs előrelépés, a Revolut Franciaországban már fizikailag elérhető bankfiókok telepítését tervezi, mivel ezek megjelenése hozzájárulhat az ügyfélbizalom növeléséhez.

Az MNB álláspontja egyértelmű: a magyar ügyfeleknek is ez lenne a legjobb.

„A Revolut Bank fióktelepként való működése erősítené a hazai fogyasztóvédelmi felügyeleti hatáskört, azonban a hazai ügyfelek pénzeszközeinek védelmére továbbra is a litván betétbiztosítás szabályai vonatkoznának. Mindezek miatt a Revolut Bank a hazai ügyfelek iránti elköteleződését azzal erősíthetné meg, ha önálló magyar leánybankként működne, itthoni székhellyel és tőkeerővel, csatlakozva a magyar betétvédelmi rendszerhez” – teszik hozzá.

Nincs betétbiztosítás

Mivel a Revolut Bank nem itthoni engedéllyel és tőkével, illetve nem az MNB által felügyelt leánybankként működik, kívül marad a hazai Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) védőernyőjén is. Egy esetleges probléma esetén így nem a hazai, hanem a litvániai betétbiztosítási rendszer állna helyt a körülbelül 1 millió hazai Revolutos számlával rendelkező ügyfél pénzéért.

A magyarországi leánybankok esetében viszont a hazai OBA vállalja ezt a garanciát, erről részletesen is írtunk korábbi cikkünkben.

Egy-egy elszámolási, fogyasztói, betétbiztosítási vagy éppen csalással kapcsolatos probléma esetén emellett az érintett hazai fogyasztók (a nemzetközi békéltetési eljárás mellett) alapvetően csak Litvániában – litván vagy angol nyelven – kereshetnek jogorvoslatot saját ügyeik kapcsán.

A jegybanknak arról sajnos nincs hivatalos információja, hogy

  • a magyar ügyfelek fogyasztói jogai hogyan érvényesülnek,
  • a számukra kedvező döntések milyen arányban vannak.